Aja

Artikkelit

Johtokunta 2021

Kirjailijaliiton johtokunta kokoontui vuoden ensimmäiseen kokoukseensa tammikuun lopulla. Kokouksessa valittiin johtokunnan edustajat liiton työryhmiin ja toimielimiin.

Ammattina kirjailija: Martti Linna

Ystäväkirjassamme tavattava Martti Linna on kirjoittanut kaksitoista romaania, lastenromaanin sekä tietokirjallisuutta. Miten Linnasta tuli kirjailija ja miten hän irtautuu kirjoittamisesta työpäivän jälkeen?

Ammattina kirjailija: Milja Kaunisto

Ystäväkirjassamme tavattavan Milja Kauniston tuotantoon kuuluu historiallisia romaaneja, näyttämönä mm. 1400-luku sekä Ranskan vallankumous. Mitä suomen kieli ja kirjoittaminen merkitsevät Ranskassa asuvalle kirjailijalle? Mikä on hienointa kirjailijan ammatissa?

Tammikuun 2021 apurahoja

Ajankohtaisia apurahahakuja: tammikuussa haettavana ovat muun muassa Taiken kirjastoapurahat, Suomen Kulttuurirahaston maakuntarahastojen apurahat, Pohjoismaisen kulttuurirahaston apurahat sekä apurahat selkokirjallisuuden tuottamiseen.

Toimisto palvelee etäyhteyksin

Kirjailijaliiton toimiston henkilökunta on palannut tällä viikolla työn äärelle. Olemme tavoitettavissa sähköpostitse ja puhelimitse normaaliin tapaan ma–pe klo 9–15.

Lausunto: Kysely kustantajille ja palveluntarjoajille näkövammaisille ja muille lukemisesteisille soveltuvien aineistojen tuottamisesta ja välittämisestä (VN/25754/2020-OKM-1)

On välttämätöntä, että korvausoikeus ulotetaan viivytyksettä myös sellaiseen teosten käyttöön, jossa teoksen kappale ei jää pysyvästi käyttäjän haltuun. Lainsäätäjän on huomioitava toimintaympäristössä tapahtuneet muutokset. Tällä hetkellä rajoitussäännös haittaa kohtuuttomasti tekijöiden etujen ja oikeuksien toteutumista.

Rauhaisaa joulun aikaa

Kirjailijaliiton toimisto on suljettu vuodenvaihteessa 23.12.2020–3.1.2021. Palvelemme normaalisti jälleen maanantaina 4.1.2021. Kiitämme jäseniämme ja yhteistyökumppaneitamme kuluneesta vuodesta ja toivotamme rauhaisaa joulun aikaa!

Ammattina kirjailija: Satu Taskinen

Ystäväkirjassamme tavattava Satu Taskinen on julkaissut kolme romaania. Mitä kieli ja kirjoittaminen hänelle merkitsevät, ja mitkä teokset ovat hänelle elämän rakkaimpia?

Katsaus vuoteen 2020

Vuosi 2020 jää taatusti ihmisten mieliin ja historian kirjoihin. Miltä vuosi näytti Kirjailijaliiton toiminnan näkökulmasta? Keräsimme yhteen keskeisiä lukuja ja vuoden aikana koettua.

KIDE jakoi syksyn 2020 kohdeapurahat

Kirjallisuuden edistämiskeskus KIDEn valtuuskunta on käsitellyt vuoden 2020 toisen hakukierroksen kohdeapurahahakemukset. Kohdeapurahoina jaettiin yhteensä 28 015 euroa. Apurahaa haki 92 henkilöä, ja apuraha myönnettiin 34 hakijalle.

Ammattina kirjailija: Jari Tammi

Millainen on kirjailijan tavallinen työpäivä ja mitä kirjailija tarvitsee kirjoittamisen vastapainoksi? Ystäväkirjassamme tavattava Jari Tammi on julkaissut mm. romaaneja sekä lastenrunoutta.

Kirjailijaliitto jakoi apurahoina 50 000 euroa

Liiton kirjallinen lautakunta on päättänyt lokakuussa haettavana olleiden työskentelyapurahojen jaosta. Apurahoja myönnettiin kaunokirjalliseen työskentelyyn yhteensä 50 000 euroa. Lautakunta käsitteli 195 hakemusta, apurahan sai 19 kirjailijaa.