Toimisto suljettu 1.7.–7.8.2022

Kirjailijaliiton toimisto on suljettu kesälomien johdosta 1.7.–7.8.2022. Toivotamme jäsenillemme, yhteistyökumppaneillemme ja kaikille kirjallisuuden ystäville kaunista kesää ja kiireettömiä hetkiä kirjallisuuden parissa!

Haemme juristin sijaista (opintovapaan sijaisuus)

Haemme juristin sijaista opintovapaan ajaksi. Etsimme henkilöä, jolla on kiinnostus kirjailijoiden työskentelyolosuhteiden parantamiseen ja kirjallisuuden edistämiseen. Työnkuvaan kuuluu mm. jäsenistömme neuvonta erityisesti kustannussopimuksissa ja muissa kirjailijoiden sopimusasioissa sekä sosiaaliturva- ja verotuskysymyksissä.

Kirjailijaliitto juhlisti 125-vuotista taivaltaan

Suomen Kirjailijaliiton jäsenet nostivat maljan 125-vuotiaalle liitolleen lauantaina 21.5. Hotelli Clarionissa Helsingissä. Juhlaa vietettiin kuplivan iloisessa tunnelmassa, paikalla oli ennätykselliset 274 Kirjailijaliiton jäsentä. Lämmin kiitos juhlakansalle!

Jaakko Syrjä 1926–2022

Kirjailijaliitossa on otettu surulla vastaan uutinen kirjailija, Kirjailijaliiton kunniajäsen Jaakko Syrjän kuolemasta. Syrjä toimi Kirjailijaliiton johtokunnassa vuosina 1970–1980, joista puheenjohtajana 1975–1980. Hän oli arvostettu kirjallisuusalan vaikuttaja.

Muistamme kiitollisuudella Jaakko Syrjän työtä kirjailijana ja kirjallisuuden puolesta.

Haemme toiminnanjohtajaa

Haemme toiminnanjohtajaa hoitamaan liiton päivittäistä hallintoa ja toimistoa yhdessä neljän asiantuntijan kanssa. Ainutlaatuinen mahdollisuus toimia 125-vuotiaan järjestön päivittäisen työn johtajana ja suomalaisten kirjailijoiden esitaistelijana.

KIDE jakoi kevään 2022 apurahat

Kirjallisuuden edistämiskeskus KIDEn valtuuskunta on käsitellyt vuoden 2022 ensimmäisen hakukierroksen apurahahakemukset. Kohdeapurahoina jaettiin yhteensä 50 127 euroa. Apuraha myönnettiin 62 hakijalle.

Järjestöt vetoavat lukemisen verotuksen alentamiseksi

Kuva: Tomi Kontio

Kirja- ja kustannusalan järjestöt vetoavat hallitukseen suomalaisten lukemisen verotuksen keventämiseksi. Kustantajien ja tekijöiden liitot esittävät sanomalehtien, aikakauslehtien ja kirjojen arvonlisäveron alentamista nollaan heti kun se tulee EU:n päätöksen mukaisesti mahdolliseksi.