Lausunnot

Lausunto: HE 43/2022 vp, hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi tekijänoikeuslain ja sähköisen viestinnän palveluista annetun lain muuttamisesta

Esitys on kokonaisuutena selvästi tasapainoisempi kuin syksyllä 2021 julkistettu luonnos. Pidämme keskeisenä, että laajojen tekijänoikeuden rajoitusten sijaan lähtökohtana on edelleen teosten käytöstä sopiminen. Katsomme, että kollektiivinen sopiminen tulisi mainita lain perustelujen lisäksi itse asianmukaista ja oikeasuhteista korvausta koskevassa säännöksessä. Myös tekijöiden oikeutta saada tietoa teosten käytöstä ja siitä kertyneistä tuloista tulee edelleen vahvistaa.

Lausunto: suuntaviivaluonnos itsensä työllistäjien kollektiivisista sopimuksista, julkinen kuuleminen (viitenumero HT. 5694)

Kirjailijaliitto pitää erittäin tärkeänä vahvistaa, että kirjailijat ja muut itsensä työllistäjiin kuuluvat tekijät voivat neuvotella sopimusten vähimmäisehdoista kollektiivisesti. Suomessa kirjakustantajat ovat vetäytyneet kollektiivisista sopimuksista kilpailulainsäädäntöön vedoten. Keskeinen keino parantaa kirjailijoiden ja muiden tekijöiden asemaa on selventää, ettei kilpailuoikeus estä kollektiivista sopimista.

Lausunto: Kansallinen lukutaitostrategia 2030/ OPH-3758-2021

Opetushallituksen Lukuliike on pyytänyt lausuntoa Kansallisesta lukutaitostrategiasta 2030. Kirjailijaliitto pitää erityisen tärkeänä, että hankkeista ja projekteista siirrytään kohti pitkäjänteistä lukemisen edistämistyötä, jonka rahoitus on turvattu pysyvästi. Resurssien ja rahoituksen tulee olla riittävät. Monilukutaidon lisäksi lähtökohtana tulee olla nimenomaan kirjallisuuden lukeminen.

Lausunto: HE 17/2021 vp Hallituksen esitys eduskunnalle vuoden 2021 lisätalousarvioksi

Lisätalousarviossa ehdotetaan Taiteen edistämiskeskuksen toimintamenoihin lisämäärärahaa yhteensä 15 miljoonaa euroa, joka jaetaan apurahoina. Taiteilijajärjestöjen kokoamien tietojen mukaan freelancereiden tulonmenetykset ovat jo yli 200 miljoonaa, siihen verraten tukisumma on aivan liian pieni. Jaettavan määrärahan kokonaisuuden tulee olla oikeasuhtainen alan menetyksiin ja elinkeinonharjoittamisen rajoittamiseen.

Lausunto: Ehdotus hallituksen esitykseksi laiksi eräistä kirjailijoille ja kääntäjille myönnettävistä apurahoista

Opetus- ja kulttuuriministeriön työryhmä on jättänyt ehdotuksen kirjailijoiden ja kääntäjien apurahalain uudistamiseksi. Valtion talousarvioon varattaisiin vuotuinen kiinteä määräraha, joka osoitettaisiin käytettäväksi kirjailijoille ja kääntäjille myönnettäviin, luovan työn tekemiseen tarkoitettuihin apurahoihin. Määrärahasta 90 prosenttia varattaisiin kaunokirjallisuuteen ja 10 prosenttia tietokirjallisuuteen.

Lausunto: Kysely kustantajille ja palveluntarjoajille näkövammaisille ja muille lukemisesteisille soveltuvien aineistojen tuottamisesta ja välittämisestä (VN/25754/2020-OKM-1)

On välttämätöntä, että korvausoikeus ulotetaan viivytyksettä myös sellaiseen teosten käyttöön, jossa teoksen kappale ei jää pysyvästi käyttäjän haltuun. Lainsäätäjän on huomioitava toimintaympäristössä tapahtuneet muutokset. Tällä hetkellä rajoitussäännös haittaa kohtuuttomasti tekijöiden etujen ja oikeuksien toteutumista.

Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi oppivelvollisuuslaiksi ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi, VN/1985/2020-OKM-1

Esityksellä oppivelvollisuuslaiksi on merkittäviä seurauksia yleisen kirjallisuuden saatavuuteen, näkyvyyteen sekä koko kirja-alan toimintamahdollisuuksiin. Hallituksen esityksen tavoite nostaa koulutus- ja osaamistasoa sekä varmistaa jokaiselle mahdollisuus toisen asteen tutkinnon suorittaminen on luonnollisesti erittäin kannatettava. Mutta kannamme huolta siitä, millaisia välillisiä vaikutuksia uudistuksella on koko kirja-alaan sekä lukemiseen.