Johtokunta 2021

Kirjailijaliiton johtokuntaan kuuluu puheenjohtaja, kahdeksan jäsentä ja neljä varajäsentä. Puheenjohtajana toimii vuonna 2021 kirjailija Sirpa Kähkönen ja varapuheenjohtajina kirjailijat Virpi Hämeen-Anttila ja Juha-Pekka Koskinen (ylhäällä vas.).

Johtokunnan muita jäseniä ovat Paula Havaste, Ville Hytönen, Tapio Koivukari (keskellä vas.), Marja-Leena Tiainen, Jarkko Tontti ja Tuija Välipakka. Varajäseninä toimivat (alhaalla vas.) Laura Honkasalo, Antti Leikas, Mika Wickström ja Sinikka Vuola.

Työryhmät toimivat

Johtokunta kokoontui vuoden ensimmäiseen kokoukseensa tammikuun lopulla. Kokouksessa valittiin johtokunnan edustajat liiton työryhmiin ja toimielimiin.

Johtokunnan edustajiksi kirjalliseen lautakuntaan valittiin Laura Honkasalo ja Ville Hytönen. Vuosikokouksen valitsemat lautakunnan jäsenet ovat Marjo Heiskanen (2019–2021), Johanna Hulkko (2020–2022) ja J. Pekka Mäkelä (2021–2023), puheenjohtajana toimii liiton puheenjohtaja. Kirjallinen lautakunta päättää Kirjailijaliiton jakamista apurahoista ja palkinnoista.

Taloustoimikunnan puheenjohtajaksi nimitettiin Tommi Melender ja jäseniksi Taina Haahti, Karo Hämäläinen, Juha-Pekka Koskinen ja Sirpa Kähkönen

Kirjallisuuden edistämiskeskus KIDEn valtuuskuntaan valittiin johtokunnasta Marja-Leena Tiainen ja Sinikka Vuola. Muut jäsenet ovat Mia Franck (Finlands svenska författareförening) ja Anne Helttunen (ÄOL). Puheenjohtajana toimii liiton puheenjohtaja. Valtuuskunta päättää mm. kohdeapurahojen jaosta. KIDE hallinnoi tekijänoikeuslakiin perustuvia yksityisen kopioinnin hyvitysvaroja.

Kirjallisuustapahtumatyöryhmä suunnittelee liiton ohjelmaa syksyn kirjamessuille. Messuohjelmamme keskiössä on kirjailijan ammatti, ja ohjelman kokoamista ohjaavat tuotantoperiaatteet, jotka tuovat kirjallisuutta esille monipuolisesti ja laaja-alaisesti. Vuonna 2021 työryhmään kuuluvat Paula Havaste, Ville Hytönen, Virpi Hämeen-Anttila, Tapio Koivukari, Antti Leikas, Sinikka Vuola ja Tuija Välipakka.

> Lue lisää johtokunnasta