Jäseneksi

Vuosijäseneksi hyväksyminen edellyttää pyrkijän julkaisseen vähintään kaksi sellaista, itsenäisesti luotua alkuperäistä suomenkielistä kaunokirjallista teosta, että häntä tuotantonsa taiteellisen ja ammatillisen tason perusteella voi pitää kirjailijana.

Jäsenyyden hakeminen

Jäsenyyttä haetaan erillisellä hakulomakkeella ja hakemukseen liitetään vähintään kaksi eri teosta, joiden perusteella jäsenyyttä haetaan. Hakemus ja teokset toimitetaan Kirjailijaliittoon. Teoksia ei palauteta.

Jos teosta ei ole julkaistu painettuna kirjana, voi jäsenyyttä hakea myös sähköisessä muodossa julkaistulla teoksella. Tällöin hakemukseen täytyy liittää ohjeet siitä, mistä teos löytyy, ja hakijan tulee huolehtia siitä, että teos on johtokunnan saatavilla helposti ja maksuttomasti riittävän pitkän ajan.

Päätökset jäsenyydestä tekee Kirjailijaliiton johtokunta. Hakemusten käsittelyaika voi olla pitkä, sillä kaikki lähetetyt teokset luetaan ja hakijoita on paljon.

Tulosta oheinen jäsenhakemus, täytä ja allekirjoita se. Lähetä hakemus teosten kera Kirjailijaliittoon tavallisena, noudettavana pakettina. Jos Posti kysyy lähettäessä saajan puhelinnumeroa, käytä numeroa 044 757 4157. Voit lähettää hakemuksesi liitteineen myös kirjeenä, mikäli kirjasi mahtuvat kirjeeseen. Kirjeet ja postipaketit lähetetään osoitteella Suomen Kirjailijaliitto ry, Runeberginkatu 32 C 28, 00100 Helsinki.

Huom! Toimiston henkilökunta työskentelee koronaviruksesta johtuen toistaiseksi etänä, joten Ovelle-jakopaketteja ei tällä hetkellä voida ottaa toimistolla vastaan.

Jäsenhakemuslomake

Lisätietoa Usein kysyttyä -sivuillamme

Jäsenhakemusrekisteriä koskevat tietosuojaselosteet

Jäsenedut

• Kirjailijaliitto toimii kaikkien kirjailijoiden ammatillisen aseman parantamiseksi.
  • Kirjailijaliiton lakimies neuvoo jäseniämme kaikissa kirjailijan työhön liittyvissä sopimusasioissa, tekijänoikeudellisissa kysymyksissä sekä sosiaaliturva- ja verotusasioissa. Kustannussopimusasioissa neuvomme paitsi jäseniämme, myös uransa alussa olevia ja vielä liittoon kuulumattomia kirjailijoita.
  • Liitto järjestää jäsenilleen seminaareja, koulutuksia ja työhyvinvointia ylläpitävää toimintaa. Liitto on kirjailijoiden oma kollegiaalinen yhteisö.
  • Liitto jakaa jäsenilleen apurahoja ja kollegiaalisia palkintoja sekä ylläpitää kirjailijakoteja, kirjailijaresidenssejä, työhuoneita ja lomakohteita.
  • Liiton jäsenet saavat jäsenetuna neljä kertaa vuodessa ilmestyvän Kirjailija-lehden sekä yksitoista kertaa vuodessa ilmestyvän jäsenkirjeen, joka kokoaa yhteen kirjailijan työn kannalta ajankohtaisia asioita.
  • Kirjailijaliiton jäsenkortti oikeuttaa moniin rahanarvoisiin etuihin.

Jäsenmaksun suuruus on vuonna 2020 162 euroa.