Jäseneksi

Vuosijäseneksi hyväksyminen edellyttää pyrkijän julkaisseen vähintään kaksi sellaista, itsenäisesti luotua alkuperäistä suomenkielistä kaunokirjallista teosta, että häntä tuotantonsa taiteellisen ja ammatillisen tason perusteella voi pitää kirjailijana.

Jäsenyyden hakeminen

Jäsenyyttä haetaan erillisellä hakulomakkeella ja hakemukseen liitetään vähintään kaksi eri teosta, joiden perusteella jäsenyyttä haetaan. Hakemus ja teokset lähetetään Kirjailijaliiton johtokunnalle. Mikäli teokset lähetetään postipakettina, tulee ne lähettää lisämaksullisena Ovelle-pakettina. Teoksia ei palauteta. Huomaathan hakemusta lähettäessäsi, että Kirjailijaliiton toimisto on suljettu heinäkuun ajan.

Jäsenet hyväksyy liiton johtokunta. Hakemusten käsittelyaika voi olla pitkä, sillä kaikki lähetetyt teokset luetaan ja hakijoita on paljon. Jäsenyys astuu voimaan, kun jäsenmaksu on maksettu.

Lisätietoa Kirjailijaliiton jäsenyydestä sekä jäsenyyden hakemisesta löytyy Usein kysyttyä -sivultamme.

Tulosta oheinen jäsenhakemus, täytä ja allekirjoita se. Lähetä hakemus teosten kera Kirjailijaliittoon.

Jäsenhakemusrekisteriä koskevan tietosuojaselosteen löydät Tietosuojaselosteet-sivultamme.

Jäsenhakulomake

Jäsenedut

• Kirjailijaliitto toimii kaikkien kirjailijoiden ammatillisen aseman parantamiseksi.
  • Kirjailijaliiton lakimies neuvoo jäseniämme kaikissa kirjailijan työhön liittyvissä sopimusasioissa, tekijänoikeudellisissa kysymyksissä sekä sosiaaliturva- ja verotusasioissa. Kustannussopimusasioissa neuvomme paitsi jäseniämme, myös uransa alussa olevia ja vielä liittoon kuulumattomia kirjailijoita.
  • Liitto järjestää jäsenilleen seminaareja, koulutuksia ja työhyvinvointia ylläpitävää toimintaa. Liitto on kirjailijoiden oma kollegiaalinen yhteisö.
  • Liitto jakaa jäsenilleen apurahoja ja kollegiaalisia palkintoja sekä ylläpitää kirjailijakoteja, kirjailijaresidenssejä, työhuoneita ja lomakohteita.
  • Liiton jäsenet saavat jäsenetuna neljä kertaa vuodessa ilmestyvän Kirjailija-lehden sekä yksitoista kertaa vuodessa ilmestyvän jäsenkirjeen, joka kokoaa yhteen kirjailijan työn kannalta ajankohtaisia asioita.
  • Kirjailijaliiton jäsenkortti oikeuttaa moniin rahanarvoisiin etuihin.
  • Jäsenmaksun suuruus on vuonna 2019 162 euroa.