Jäseneksi

Vuosijäseneksi hyväksyminen edellyttää pyrkijän julkaisseen vähintään kaksi sellaista, itsenäisesti luotua alkuperäistä suomenkielistä kaunokirjallista teosta, että häntä tuotantonsa taiteellisen ja ammatillisen tason perusteella voi pitää kirjailijana.

Jäsenyyden hakeminen

Jäsenyyttä haetaan erillisellä hakulomakkeella ja hakemukseen liitetään vähintään kaksi eri teosta, joiden perusteella jäsenyyttä haetaan. Hakemus ja teokset toimitetaan Kirjailijaliittoon. Mikäli teokset lähetetään postipakettina, tulee ne lähettää lisämaksullisena Ovelle-palveluna. Teoksia ei palauteta.

Jos teosta ei ole julkaistu painettuna kirjana, voi jäsenyyttä hakea myös sähköisessä muodossa julkaistulla teoksella. Tällöin hakemukseen täytyy liittää ohjeet siitä, mistä teos löytyy, ja hakijan tulee huolehtia siitä, että teos on johtokunnan saatavilla helposti ja maksuttomasti riittävän pitkän ajan.

Päätökset jäsenyydestä tekee Kirjailijaliiton johtokunta. Hakemusten käsittelyaika voi olla pitkä, sillä kaikki lähetetyt teokset luetaan ja hakijoita on paljon. Huomaathan hakemusta lähettäessäsi, että Kirjailijaliiton toimisto on suljettu heinäkuun ajan.

Tulosta oheinen jäsenhakemus, täytä ja allekirjoita se. Lähetä hakemus teosten kera Kirjailijaliittoon.

Jäsenhakemuslomake

Lisätietoa Usein kysyttyä -sivuillamme

Jäsenhakemusrekisteriä koskevat tietosuojaselosteet

Jäsenedut

• Kirjailijaliitto toimii kaikkien kirjailijoiden ammatillisen aseman parantamiseksi.
  • Kirjailijaliiton lakimies neuvoo jäseniämme kaikissa kirjailijan työhön liittyvissä sopimusasioissa, tekijänoikeudellisissa kysymyksissä sekä sosiaaliturva- ja verotusasioissa. Kustannussopimusasioissa neuvomme paitsi jäseniämme, myös uransa alussa olevia ja vielä liittoon kuulumattomia kirjailijoita.
  • Liitto järjestää jäsenilleen seminaareja, koulutuksia ja työhyvinvointia ylläpitävää toimintaa. Liitto on kirjailijoiden oma kollegiaalinen yhteisö.
  • Liitto jakaa jäsenilleen apurahoja ja kollegiaalisia palkintoja sekä ylläpitää kirjailijakoteja, kirjailijaresidenssejä, työhuoneita ja lomakohteita.
  • Liiton jäsenet saavat jäsenetuna neljä kertaa vuodessa ilmestyvän Kirjailija-lehden sekä yksitoista kertaa vuodessa ilmestyvän jäsenkirjeen, joka kokoaa yhteen kirjailijan työn kannalta ajankohtaisia asioita.
  • Kirjailijaliiton jäsenkortti oikeuttaa moniin rahanarvoisiin etuihin.

Jäsenmaksun suuruus on vuonna 2020 162 euroa.