Aiotko kirjailijaksi?

Kirjailijaksi tullaan hyvin erilaisia polkuja, eikä varsinaista auktorisoitua kirjailijakoulutusta ole olemassa. Tälle sivulle on koottu vinkkejä kirjailijaksi aikovalle.

Lukuvinkkejä

Haluatko lukea, mitä kirjailijat kertovat omasta tiestään kirjailijaksi? Tai saada vinkkejä kirjoittamiseen? Voit tutustua seuraaviin teoksiin:

• Andersson, ClaesLuova mieli: kirjoittamisen vimma ja vastus. Kirjapaja, 2002.
  • Arvas, Paula ja Luukkanen, Kirsi (toim.): Miten rikoskirjani ovat syntyneet. Crime Time, 2012.
  • Ekholm, LasseJutun juuri: kirjoittajan opas. Tammi, 2004.
  • Heikkilä-Halttunen, Päivi (toim.): Matka mielikuvitukseen: lasten- ja nuortenkirjailijat kertovat teostensa taustoista. Tammi, 2004.
  • Hypén, Tarja-Liisa (toim.): Kirjan matka tekijöiltä lukijoille : puheenvuoroja kotimaisen kaunokirjallisuuden luomisen ja lukemisen ehdoista 2000-luvulla. Taju, 2007.
  • Hänninen, Jera & Hänninen, Jyri: Haluatko todella kirjailijaksi? Matkaopas kirjamaailmaan. Helsinki-kirjat, 2012.
  • Lehtinen, TorstiSanojen avaruus: Luovan kirjoittamisen opas. Kirjapaja, 2003.
  • Leinonen, Anne (toim.): Opas spekulatiivisen fiktion kirjoittamiseen. Suomen Tieteiskirjoittajat ja Turun yliopiston tieteiskulttuurikabinetti, 2006.
  • Levola, Kari (toim.): Kirjailijan työmaat. Tammi, 2007.
  • Neimala, Kaisa & Papinniemi, JarmoAloittamisen taito. Avain, 2010.
  • Parkko, Tommi: Intohimoa ja millimetripaperia. Avain, 2016.
  • Parkko, Tommi: Runon vapaus. Syventävä opas runouden kirjoittamiseen ja lukemiseen. Avain, 2014.
  • Parkko, Tommi: Kirjoita runo. Opas aloittelevalle runoilijalle. Avain, 2011.
  • Parkkola, Seita (et al.): Timantinmetsästäjä: Luovan kirjoittamisen opas. WSOY, 2004.
  • Pehkonen, Kirsi: Käsikirjoituksesta kirjaksi, Miten kirjailijat muokkaavat tekstiään? Reuna, 2018.
  • Peura, Maria: Antaumuksella keskeneräinen: kirjailijan korkeakoulu. Teos, 2012.
  • Raittila, Hannu: Kirjailijaelämää. WSOY, 2006.
  • Rannela, TerhiKirjoita nuorille. Luovan kirjoittamisen opas. BTJ, 2010.
  • Tanttu, MarkkuKirjoittamisen hinku: muistelmia harrastuksesta ja työstä. Painotalo Auranen, 2009.
  • Tuuri, AnttiKuinka kirjoitan romaanin. Art House, 2004.
  • Waltari, MikaAiotko kirjailijaksi? WSOY, 1935.

Kirjailijaliiton Miten kirjani ovat syntyneet? -kirjasarjassa suomalaiset kirjailijat kertovat avoimesti ja henkilökohtaisella tavalla omasta luovuudestaan ja polustaan kirjailijana. Antologiat on koottu kirjailijoiden pitämien esitelmien pohjalta.

Kirjoituskilpailuja

Suomessa järjestetään vuosittain lukuisia kirjoituskilpailuja. Perinteisiä määräajoin järjestettäviä kilpailuja ovat muun muassa:

J. H. Erkon kirjoituskilpailu
Nuori Voima -lehden Debytoi runoilijana -kilpailu
Nova-kirjoituskilpailu
Pirkanmaan kirjoituskilpailu

Vuonna 2020 järjestettäviä muita kilpailuja:

Elämää 20-luvulla, Karisto, päättyy 31.3.2020
Naisten Ääni, Suomalainen Naisliitto ja SKS, päättyy 31.3.2020
Rikosaiheinen novellikilpailu, Dekkarit Festivaali, päättyy 31.5.2020
Minä ja metsä, Kustannus Aarni, päättyy 15.7.2020
Pohjois-Pohjanmaan kesäyliopiston kilpailu, päättyy 31.7.2020

Arvostelupalvelut

Voit tarjota tekstejäsi arvosteltavaksi ja kommentoitavaksi esimerkiksi Nuoren Voiman Liiton arvostelupalveluun tai Pirkkalaiskirjailijoiden arvostelupalveluun. Myös osa alueellisista kirjailija- ja kirjoittajayhdistyksistä tarjoaa arvostelupalvelua. Tieteis- ja fantasiakirjallisuudessa palvelee Suomen tieteis- ja fantasiakirjoittajat ry:n arvostelupalvelu.

Kustantaminen.fi-sivusto tarjoaa tietoa kustannustoimittajan työstä. Useiden kustantajien verkkosivuilta löytyy ohjeita siihen, miten käsikirjoitusta tarjotaan kustannettavaksi.

Alueelliset kirjoittajayhdistykset

Suomessa toimii kymmeniä alueellisia kirjailija- ja kirjoittajayhdistyksiä, jotka järjestävät kirjoittamiseen ja kirjallisuuteen liittyviä tapahtumia ja toimintaa: kirjoittajakursseja, arvostelupalveluja, seminaareja, matkoja, kirjoituskilpailuja. Kirjoittajayhdistyksessä kirjallisuudesta kiinnostunut voi löytää yhteyden muihin kirjoittaviin ihmisiin, saada palautetta ja löytää väylän tekstiensä julkaisemiselle.

Lisätietoa

Millainen on kirjailijan ammatti ja miten kirjailijaksi tullaan? Mistä kirjailijoiden tulot muodostuvat ja mitä on tärkeä ottaa huomioon pyydettäessä kirjailijaa esiintymään?