Katsaus vuoteen 2020

Vuosi 2020 jää taatusti ihmisten mieliin ja historian kirjoihin. Miltä vuosi näytti Kirjailijaliiton toiminnan näkökulmasta? Keräsimme yhteen keskeisiä lukuja ja vuoden aikana koettua.

– 811 jäsentä –

Kirjailijaliittoon kuuluu vuoden päättyessä 811 kirjailijaa. Uusia jäseniä hyväksyttiin vuoden aikana 32.

Jäsenille järjestettiin 4 koulutus ja -ajankohtaistilaisuutta. Lisäksi tarjosimme jäsenillemme työnohjausta sekä 2 kuntoutusryhmää Kelan Kiila-kuntouksessa. 5 työhuonettamme olivat kovalla käytöllä ympäri vuoden, ja lomakohteitamme käytti kaikkiaan 60 kirjailijaa.

Lakineuvontaa annettiin liitossa vilkkaasti läpi koko vuoden, sekä jäsenille että liittoon kuulumattomille. Kaikkiaan lakimiehen pöydällä oli vuoden aikana yli 350 neuvontatapausta.

– 345 643 € apurahoja –

Jaoimme vuonna 2020 apurahoina yhteensä 345 643 euroa. Käsiteltyjä apurahahakemuksia oli neljässä haussamme yhteensä 518, ja apurahan sai kauttamme kaikkiaan 156 kirjailijaa.

Myöntämämme apurahat rahoitetaan liiton ylläpitämistä rahastoista, tekijänoikeusjärjestö Kopioston tilittämillä tekijänoikeuskorvauksilla sekä tekijänoikeuslakiin perustuvista hyvitysvaroista, jotka ovat hyvitystä teosten kopioimisesta yksityiseen käyttöön.

– 14 verkkototeutusta –

Vuonna 2020 liiton toimintaa järjestettiin aiempaa enemmän verkon välityksellä. Syyskokous järjestettiin koronatilanteesta johtuen kokonaan etäkokouksena. Kokoukseen osallistui 93 kirjailijaa, ja kokemukset verkkototeutuksesta olivat laajalti positiivisia. Kirjailija Sirpa Kähkönen valittiin syyskokouksessa liiton puheenjohtaksi uudelle kolmivuotiskaudelle 2021–2023.

Liitto järjesti jäsenilleen myös aivan uudenlaisia vapaamuotoisia verkkotapaamisia: virtuaaliset kirjailijakahvit katettiin vuoden aikana 12 kertaa. Lisäksi esimerkiksi uusille jäsenille tarkoitettu infotilaisuus sujui kätevästi verkon välityksellä.

Lokakuussa olimme mukana Helsingin Kirjamessujen verkkomessuilla. Ohjelmassamme keskusteltiin kirjallisuuden kielletyistä aiheista ja sensuurista, faktan ja fiktion rajankäynnistä, utopiasta sekä äänikirjoista ja äänikirjapalkkioista.

– 3 selvitystä –

Toteutimme kesäkuussa selvityksen kirjailijoille vuonna 2019 maksetuista tekijänpalkkioista. Selvityksemme mukaan äänikirjasta kirjailijalle maksettava palkkio on keskimäärin 1/5 vastaavan painetun kirjan tuotosta. Asiasta uutisoivat tuoreeltaan mm. Yle ja Helsingin Sanomat, ja aihe herätti runsaasti keskustelua.

Maaliskuussa kartoitimme nopealla jäsenkyselyllä koronaepidemian vaikutuksia kirjailijoiden taloudelliseen tilanteeseen ja syyskuussa toteutimme jäsenkyselyn, jolla kartoitettiin liittoon kuuluvien kirjailijoiden ajatuksia toiminnastamme sekä toiveita ja kehityskohteita. Kirjailijaliiton arvot yhteisöllisyys, tasavertaisuus, asiantuntijuus ja kirjallisuuden itseisarvo allekirjoitettiin tuloksissa laajalti, ja liiton palvelut ja toiminta saivat hyvät arvosanat.

– 3 palkintoa –

Joni Skiftesvik ja Tuulia Aho

Jaoimme vuoden aikana kolme palkintoa. Kirjailijaliiton tunnustuspalkinto myönnettiin kirjailija Joni Skiftesvikille ja Tirlittan-palkinto Tuulia Aholle. Palkinnot jaetaan tunnustuksena kirjailijan tähänastisesta tuotannosta sekä työstä suomalaisen kirjallisuuden hyväksi, molemmat palkinnot ovat arvoltaan 10 000 euroa.

Lisäksi ojensimme marraskuussa Suunta-palkinnon Varkaudessa toimivalle Kirja-Varkaus ry:lle. Palkinto jaetaan vuosittain tapahtumalle tai henkilölle, joka on erityisellä tavalla edistänyt kirjallisuutta ja kirjallisuuden harrastamista omalla paikkakunnallaan.

– 6 lausuntoa –

Annoimme vuoden aikana 6 lausuntoa. Lausuntomme koskivat mm. esitystä oppivelvollisuuslaiksi, kulttuurin toimialan eettistä toimielintä sekä maatalousyrittäjän työtapaturma- ja ammattitautilain muuttamista. Lisäksi olimme mukana seuraavissa vetoomuksissa ja toimenpide-ehdotuksissa:

– 64 kirjoittajaa –

Julkaisimme vuonna 2020 neljä Kirjailija-lehteä, vuoden teemoja olivat ruoka, suomen kieli, kirjailijan polut sekä äänikirja. Lehteen kirjoitti vuoden aikana kaikkiaan huimat 49 kirjailijaa.

Keväällä verkkosivuillamme käynnistyi uusi Ammattina kirjailija -artikkelisarja, jossa kirjailijan kertovat työskentelytavoistaan, polustaan kirjailijaksi sekä suomen kielen ja kirjoittamisen merkityksestä. Vuoden aikana ystäväkirjaamme kirjoitti 15 kirjailijaa, yksi artikkeleista julkaistaan vielä ennen joulua. Kaikki upeat tekstit löytyvät ja ovat luettavissa verkkosivuillamme. Sarja jatkuu jälleen tammikuussa 2021.