Työkyky, terveys ja kuntoutus

Kirjailijat kuuluvat lakisääteisen ammatillisen kuntoutuksen piiriin. Liitto järjestää jäsenilleen työhyvinvointia ylläpitävää toimintaa.

Kirjailijan työhön liittyy erityispiirteitä, jotka tekevät siitä henkisesti ja ruumiillisesti kuormittavaa. Lomien ja työaikojen puuttuessa työ kulkee aina mukana, taloudellinen epävarmuus ja jatkuva altistuminen julkiselle kritiikille ovat vapaan, luovan työn kääntöpuolia. Pitkät istumarupeamat rasittavat tuki- ja liikuntaelimiä. Kirjailija kantaa itse vastuun työhyvinvoinnistaan ja -terveydestään.

Ammatillinen kuntoutus

Kirjailijat kuuluvat lakisääteisen ammatillisen kuntoutuksen piiriin. Kirjailijaliitto järjestää jäsenilleen ammatillista KIILA-kuntoutusta, jonka tavoitteena on ylläpitää ja parantaa työkykyä ja jaksamista. Liitto hakee Kelalta uusia kuntoutuskursseja jäsenistön tarpeitten mukaan. Kurssit toteutetaan Kelan tuella, ja ne ovat osallistujille maksuttomia. Kuntoutukseen haetaan lääkärin kirjoittaman B-lausunnon perusteella, ja Kela valitsee kuntoutujat.

Lisää tietoa Kirjailijaliiton järjestämästä ammatillisesta kuntoutuksesta, ja kertomuksia kuntoutukseen osallistuneiden kollegoiden kokemuksista löydät jäsensivuilta Työnohjaus ja kuntoutus -otsakkeen alta.

Liitto tiedottaa uusista KIILA-kuntoutuskursseista jäsenkirjeissä ja jäsensivuilla, kun uusi kurssi tulee ajankohtaiseksi.

Muu kuntoutus

Ammatillisen kuntouksen lisäksi Kela tarjoaa myös muuta kuntoutusta esimerkiksi tuki- ja liikuntaelinten vaivoista kärsiville. Erilaisia ryhmä- ja yksilökuntoutusvaihtoehtoja on jatkuvasti tarjolla eri puolilla maata. Lisätietoa löytyy Kelan sivuilta.

Kaikkiin kuntoutuksiin haetaan Kelan kautta. Hakeudu ensin sinua hoitavalle lääkärille, joka arvioi kuntoutustarpeesi, suosittaa tarvittaessa kuntoutusta ja kirjoittaa lausunnon (lääkärinlausunto B).

Työterveydenhuolto

Koska kirjailijatyötä ei tehdä työsuhteessa, kirjailijalla ei ole palkansaajan tavoin lakisääteistä työnantajan järjestämää työterveyshuoltoa. Kirjailijan ammatissa omasta työkyvystä huolehtiminen on ensiarvoisen tärkeää. Kirjailija voi käydä itsenäisesti terveyskeskuksessa tai yksityislääkärissä määräaikaistarkastuksissa. Kela korvaa kustannuksia niille, joilla on yrittäjäeläkevakuutus. Korvaamisen ehtona on työterveyshuollon palveluntuottajan kanssa tehty sopimus ja toimintasuunnitelma.

Lisää aiheesta:

Kela – yrittäjän työterveyshuolto