Puheenjohtaja, johtokunta ja toimielimet

Kirjailijaliiton johtokuntaan kuuluu puheenjohtaja, 8 jäsentä ja 4 varajäsentä. Lisäksi liitossa toimii johtokunnan apuna sääntömääräinen kirjallinen lautakunta.

Johtokunta 2022

Kuva: Tomi Kontio

Sirpa Kähkönen, puheenjohtaja

Sirpa Kähkönen on liiton puheenjohtaja 2021–2023. Hän on toiminut puheenjohtajana vuodesta 2018 alkaen. Kähkönen on myös liiton yhteydessä toimivien Kirjallisuuden edistämiskeskus KIDEn ja Kirjailijayhdistysten verkoston puheenjohtaja, Kirjailija-lehden vastaava päätoimittaja, kirjallisen lautakunnan puheenjohtaja sekä taloustoimikunnan jäsen.

Sähköpostiosoite: puheenjohtaja(at)kirjailijaliitto.fi

Kuva: Marek Sabogal

Paula Havaste, jäsen

Paula Havaste on liiton johtokunnan jäsen 2021–2023. Hän on toiminut liiton johtokunnassa vuodesta 2015 alkaen. Havaste kuuluu liiton kirjallisuustapahtumatyöryhmään.

Kuva: Arto Wiikari / Otava

Laura Honkasalo, jäsen

Laura Honkasalo on liiton johtokunnan jäsen 2022–2024. Hän on toiminut aiemmin johtokunnan varajäsenenä 2019–2021. Honkasalo kuuluu liiton kirjalliseen lautakuntaan sekä Kirjailija-lehden toimituskuntaan.

Kuva: Jyri Pitkänen

Ville Hytönen, jäsen

Ville Hytönen on liiton johtokunnan jäsen 2020–2022. Hän on toiminut aiemmin johtokunnan varajäsenenä 2019–2020. Hytönen kuuluu liiton kirjalliseen lautakuntaan, kirjallisuustapahtumatyöryhmään sekä liiton taloustoimikuntaan.

Kuva: Katja Lösönen/Otava

Virpi Hämeen-Anttila, varapuheenjohtaja

Virpi Hämeen-Anttila on liiton johtokunnan jäsen 2020–2022. Hän on toiminut johtokunnassa vuodesta 2017 alkaen. Hämeen-Anttila on liiton varapuheenjohtaja.

Tapio Koivukari, jäsen

Tapio Koivukari on liiton johtokunnan jäsen 2020–2022. Koivukari kuuluu liiton kirjallisuustapahtumatyöryhmään.

Kuva: WSOY/Pertti Nisonen

Juha-Pekka Koskinen, varapuheenjohtaja

JP Koskinen on liiton johtokunnan jäsen 2022–2024. Hän on toiminut johtokunnassa vuodesta 2015 alkaen. Koskinen on liiton varapuheenjohtaja ja kuuluu liiton taloustoimikuntaan.

Kuva: Laura Malmivaara

Antti Leikas, jäsen

Antti Leikas on liiton johtokunnan jäsen 2022–2024. Hän on toiminut aiemmin johtokunnan varajäsenenä 2020–2022.

Kuva: Laura Malmivaara

Tuija Välipakka, jäsen

Tuija Välipakka on liiton johtokunnan jäsen 2021–2023. Hän on toiminut johtokunnassa vuodesta 2018 alkaen.

Johtokunnan varajäsenet 2022

Kuva: Tuukka Ervasti

Sami Hilvo, varajäsen

Sami Hilvo on liiton johtokunnan varajäsen 2022–2024. Hilvo kuuluu liiton kirjallisuustapahtumatyöryhmään.

Kuva: Suvi Roiko

Anneli Kanto, varajäsen

Anneli Kanto on liiton johtokunnan varajäsen 2022–2024. Kanto kuuluu Kirjallisuuden edistämiskeskus KIDEn valtuuskuntaan.

Kuva: Jukka Koskinen

Maaria Päivinen, varajäsen

Maaria Päivinen on liiton johtokunnan varajäsen 2022–2024. Päivinen kuuluu liiton kirjallisuustapahtumatyöryhmään.

Kuva: Tuukka Ylönen

Sinikka Vuola, varajäsen

Sinikka Vuola on liiton johtokunnan varajäsen 2022–2024. Hän on toiminut varajäsenenä vuodesta 2018 alkaen. Vuola kuuluu Kirjallisuuden edistämiskeskus KIDEn valtuuskuntaan.

Kirjailijaliiton kirjallinen lautakunta 2022

Lautakunta päättää Kirjailijaliiton jakamista apurahoista ja palkinnoista. Kirjalliseen lautakuntaan kuuluu kolme vuosikokouksen valitsemaa jäsentä, liiton puheenjohtaja ja kaksi johtokunnan keskuudestaan valitsemaa jäsentä. Lautakunnan puheenjohtajana toimii liiton puheenjohtaja.

Marjo Heiskanen, jäsen
Laura Honkasalo
Johanna Hulkko
Ville Hytönen
Sirpa Kähkönen
, puheenjohtaja
J. Pekka Mäkelä, jäsen

Taloustoimikunta 2022

Liiton talouteen ja sijoituksiin liittyviä asioita valmistelee taloustoimikunta. Johtokunta nimittää taloustoimikunnan vuosittain. Taloustoimikunnan sihteerinä toimii liiton toiminnanjohtaja.

Taina Haahti, jäsen
Ville Hytönen