Puheenjohtaja, johtokunta ja toimielimet

Kirjailijaliiton johtokuntaan kuuluu puheenjohtaja, 8 jäsentä ja 4 varajäsentä. Lisäksi liitossa toimii johtokunnan apuna sääntömääräinen kirjallinen lautakunta.

Johtokunta 2021

Kuva: Tomi Kontio

Sirpa Kähkönen, puheenjohtaja

Sirpa Kähkönen on toiminut liiton puheenjohtajana vuodesta 2018 alkaen. Kähkönen on myös liiton yhteydessä toimivien Kirjallisuuden edistämiskeskus KIDEn ja Kirjailijayhdistysten verkoston puheenjohtaja, Kirjailija-lehden vastaava päätoimittaja, kirjallisen lautakunnan puheenjohtaja sekä taloustoimikunnan jäsen.

Sähköpostiosoite: puheenjohtaja(at)kirjailijaliitto.fi

Kuva: Marek Sabogal

Paula Havaste, jäsen

Paula Havaste on toiminut liiton johtokunnassa vuodesta 2015 alkaen. Havaste kuuluu liiton kirjallisuustapahtumatyöryhmään.

Kuva: Jyri Pitkänen

Ville Hytönen, jäsen

Ville Hytönen on liiton johtokunnan jäsen 2020–2022. Hytönen kuuluu liiton kirjalliseen lautakuntaan, kirjallisuustapahtumatyöryhmään sekä Kirjailija-lehden toimituskuntaan.

Kuva: Katja Lösönen/Otava

Virpi Hämeen-Anttila, varapuheenjohtaja

Virpi Hämeen-Anttila on toiminut Kirjailijaliiton johtokunnassa vuodesta 2017 alkaen. Hämeen-Anttila on liiton varapuheenjohtaja ja kuuluu liiton kirjallisuustapahtumatyöryhmään.

Tapio Koivukari, jäsen

Tapio Koivukari on liiton johtokunnan jäsen 2020–2022. Koivukari kuuluu liiton kirjallisuustapahtumatyöryhmään.

Kuva: WSOY/Pertti Nisonen

Juha-Pekka Koskinen, varapuheenjohtaja

JP Koskinen on toiminut liiton johtokunnassa vuodesta 2016 alkaen. Koskinen on liiton varapuheenjohtaja ja kuuluu liiton taloustoimikuntaan.

Marja-Leena Tiainen, jäsen

Marja-Leena Tiainen on liiton johtokunnan jäsen 2019–2021. Tiainen kuuluu Kirjallisuuden edistämiskeskus KIDEn valtuuskuntaan.

Kuva: Miikka Pirinen

Jarkko Tontti, jäsen

Jarkko Tontti on liiton johtokunnan jäsen 2019–2021.

Kuva: Laura Malmivaara

Tuija Välipakka, jäsen

Tuija Välipakka on toiminut liiton johtokunnassa vuodesta 2018 alkaen. Välipakka kuuluu liiton kirjallisuustapahtumatyöryhmään.

Johtokunnan varajäsenet 2021

Kuva: Arto Wiikari / Otava

Laura Honkasalo, varajäsen

Laura Honkasalo on liiton johtokunnan varajäsen 2019–2021. Honkasalo kuuluu liiton kirjalliseen lautakuntaan ja Kirjailija-lehden toimituskuntaan.

Kuva: Janica Karasti

Antti Leikas, varajäsen

Antti Leikas on liiton johtokunnan varajäsen 2020–2021. Leikas kuuluu liiton kirjaillisuustapahtumatyöryhmään.

Kuva: Julia Wickström

Mika Wickström, varajäsen

Mika Wickström on liiton johtokunnan varajäsen 2019–2021.

Kuva: Tuukka Ylönen

Sinikka Vuola, varajäsen

Sinikka Vuola on liiton johtokunnan varajäsen 2019–2021. Vuola kuuluu liiton kirjallisuustapahtumatyöryhmään ja Kirjallisuuden edistämiskeskus KIDEn valtuuskuntaan.

Kirjailijaliiton kirjallinen lautakunta 2021

Lautakunta päättää Kirjailijaliiton jakamista apurahoista ja palkinnoista. Kirjalliseen lautakuntaan kuuluu kolme vuosikokouksen valitsemaa jäsentä, liiton puheenjohtaja ja kaksi johtokunnan keskuudestaan valitsemaa jäsentä. Lautakunnan puheenjohtajana toimii liiton puheenjohtaja.

Marjo Heiskanen, jäsen
Laura Honkasalo
Johanna Hulkko
Ville Hytönen
Sirpa Kähkönen
, puheenjohtaja
J. Pekka Mäkelä, jäsen

Taloustoimikunta 2021

Liiton talouteen ja sijoituksiin liittyviä asioita valmistelee taloustoimikunta. Johtokunta nimittää taloustoimikunnan vuosittain. Taloustoimikunnan sihteerinä toimii liiton toiminnanjohtaja.

Taina Haahti, jäsen
Karo Hämäläinen