Testamentti kirjallisuudelle

Kirjailijaliitto ottaa kiitollisena vastaan testamenttilahjoituksia. Muistamalla Kirjailijaliittoa tuet suomen kielellä kirjoittavien kirjailijoiden työskentelyä nyt ja tulevaisuudessa. Lahjoitukset kohdentuvat suoraan suomalaisen kaunokirjallisuuden hyväksi.

Lahjoittaja voi halutessaan kohdentaa testamenttinsa toivomallaan tavalla, esimerkiksi liiton apuraha- ja palkintorahastolle tai liiton tukirahastolle. Apuraha- ja palkintorahasto tukee kirjailijoiden työskentelyä jaettavien apurahojen ja kirjallisuuspalkintojen muodossa. Tukirahasto edistää kirjailijoiden työtä ja hyvinvointia ja ylläpitää mm. kirjailijakoteja ja työhuoneita.

Testamentti on kaunis tapa tukea itselle tärkeiden arvojen toteutumista, testamenttaamalla kirjallisuudelle jätät itsestäsi kestävän jäljen suomalaiseen kulttuuriin. Noudatamme testamenttivarojen käytössä aina testamentintekijän tahtoa.

Voit tutustua liiton tämänhetkisiin rahastoihin ja lahjoittajiin verkkosivuillamme. Rahastot ovat syntyneet erilaisista testamenteista ja lahjoituksista vuosikymmenten kuluessa ja ovat merkittävä osa suomalaista kirjallisuushistoriaa. Testamenttien merkitys suomalaiselle taiteelle on ollut korvaamaton.

Laadi testamentti aina yhdessä asiantuntijan kanssa, jotta se noudattaa tiettyjä muotomääräyksiä ja on tahtosi mukainen.

Jos haluat muistaa Kirjailijaliittoa testamentissasi, ole yhteydessä liiton lakimieheen tapaamisen sopimiseksi. Tapaamisen jälkeen ohjaamme sinut eteenpäin perintöoikeuteen erikoistuneelle asiantuntijalle, joka auttaa sinua testamentin laatimisessa. Kirjailijaliiton yhteistyökumppanina testamenttiasioissa toimii asianajotoimisto Susiluoto, palvelu on testamentin tekijälle maksuton.

Ota meihin yhteyttä, kerromme mielellämme enemmän! Lisätietoja antaa juristimme Eeva Asikainen.

Tietoa tekijänoikeuksien periytymisestä löydät myös Edesmenneen kirjailijan omaisille -sivuiltamme.