Kirjailijayhdistysten verkosto

Kirjailijayhdistysten verkostoon kuuluu 34 yhdistystä ympäri Suomen. Verkosto toimii yhdyssiteenä yhdistysten ja liiton välillä.

Suomessa toimii kymmeniä alueellisia kirjailija- ja kirjoittajayhdistyksiä, jotka järjestävät kirjoittamiseen ja kirjallisuuteen liittyviä tapahtumia ja toimintaa. Yhdistykset tarjoavat esimerkiksi kirjoittajakursseja, arvostelupalveluja, seminaareja ja matkoja, toimittavat antologioita ja lehtiä ja järjestävät kirjoituskilpailuja. Yhdistyksessä kirjallisuudesta kiinnostunut voi löytää yhteyden muihin kirjoittaviin ihmisiin omalla paikkakunnallaan, saada palautetta tekstistään ja löytää väylän tekstiensä julkaisemiselle.

Kirjailijayhdistysten verkostoon kuuluu 34 itsenäistä yhdistystä. Verkostolla ei ole henkilöjäseniä vaan se on yhdistysten yhteenliittymä. Jäsenyyttä voivat hakea sellaiset alueelliset yhdistykset, joissa on vähintään 10 jäsentä ja jotka ovat toimineet vuoden ajan vahvistetuin säännöin. Hakemus lähetetään Kirjailijaliittoon, jäsenyys on maksuton.

Kirjailijaliitto tarjoaa yhdistyksille tiedotusta kirjoittamiseen ja kirjailijan ammattiin liittyvistä asioista. Yhdistykset voivat hyödyntää tietoa omassa toiminnassaan ja välittää sitä jäsenilleen. Verkosto on yhdistyksille myös yhteistyöfoorumi ja paikka tavata toisiaan.

Kirjailijayhdistysten verkosto on perustettu vuonna 1963. Alun perin verkostosta käytettiin nimeä kirjailijayhdistysten neuvottelukunta.

Talvipäivät

Verkostolla on vuosittain yksi kokoava tapahtuma, Talvipäivät. Talvipäivät on paikallinen, kaikille avoin kirjallisuustapahtuma. Talvipäivien järjestelyistä ja toteutuksesta huolehtii järjestävä yhdistys, yksi tai useampi yhteistyössä. Vuonna 2020 Talvipäivät järjestää Pohjois-Savon Kirjallinen Yhdistys Vestäjät ry.

Vuositapaaminen ja työryhmä

Talvipäivien yhteydessä pidetään verkoston vuositapaaminen, jossa päätetään verkostoa koskevista asioista. Vuositapaamisten puheenjohtajana toimii Kirjailijaliiton puheenjohtaja. Asioita valmistelee vuositapaamisen valitsema kuusijäseninen työryhmä.

Työryhmän jäsenet 2019–2020:

Erkki Kaila, Lapin Kirjallisuusseura
Mirja Kananen,
Kainuun Kirjailijat
Kirsi Komulainen,
Paltta
Pilvi Pääkkönen
, Helsingin Kirjailijat
Miska Räsänen,
Vestäjät
Lauri Vanhala,
Uudenmaan Kirjoittajat

Työryhmällä on kaksi yleisvarajäsentä, kaudella 2019–2020 Mari Pyy (Espoon Kirjailijat) sekä Solja Krapu-Kallio (Vestäjät).

Verkoston puheenjohtajana toimii Kirjailijaliiton puheenjohtaja ja varapuheenjohtajana Kirjailijaliiton varapuheenjohtaja.

Verkoston työryhmä 2019–2020. Vasemmalta oikealle: Kirsi Komulainen (Paltta), Erkki Kaila (Lapin Kirjallisuusseura), Mirja Kananen (Kainuun Kirjailijat), Lauri Vanhala (Uudenmaan Kirjoittajat), Miska Räsänen (Vestäjät) ja Pilvi Pääkkönen (Helsingin Kirjailijat).

Verkoston jäsenet

Kirjoittajayhdistykset toimivat kotipaikkaansa laajemmalla alueella keräten yhteen kirjoittavia ihmisiä. Kaikilla yhdistyksillä ei ole verkkosivuja: yhteystietoja voit tiedustella Kirjailijaliitosta.

Valtakunnalliset yhdistykset
Etelä-Pohjanmaa