Kirjailijaliiton toiminta

Vahvistamme kirjailijoiden ammatillista asemaa ja edistämme suomalaista kirjallisuutta.

Suomen Kirjailijaliitto on vuonna 1897 perustettu suomen kielellä kirjoittavien kaunokirjailijoiden ammatillinen ja aatteellinen järjestö. Tehtävämme on vahvistaa kirjailijoiden ammatillista asemaa ja edistää suomalaista kirjallisuutta. Olemme kirjailijan työn ja kirjallisuuden yhteiskunnallisen aseman erityisasiantuntija.

Toiminnassamme keskeistä on kulttuuri- ja taidepolitiikan edistäminen, tekijänoikeuksien puolustaminen ja kirjailijoiden sosiaali- ja eläketurvan vahvistaminen. Tuotamme kirjailijan työhön liittyvää tietoa median, päättäjien, virkamiesten, tutkijoiden, muiden kirja-alan toimijoiden ja lukijoiden käyttöön. Toimimme valtakunnallisesti ja kansainvälisesti.

Jaamme apurahoja ja palkintoja. Jäsenillemme tarjoamme mm. koulutusta, työhuoneita sekä muita jäsenpalveluja. Juristimme neuvoo jäseniämme kaikissa kirjailijan työhön liittyvissä sopimusasioissa, tekijänoikeudellisissa kysymyksissä sekä sosiaaliturva- ja verotusasioissa. Kustannussopimusasioissa neuvomme paitsi jäseniämme, myös uransa alussa olevia ja vielä liittoon kuulumattomia kirjailijoita.

Arvomme

• Kirjallisuuden itseisarvo
    Liitto vaalii ja vahvistaa kaunokirjallisuuden asemaa yhteiskunnassa.
  • Yhteisöllisyys
    Liitto on kirjailijoiden oma yhteisö.
  • Tasavertaisuus
    Liitto kohtelee jäseniä tasapuolisesti.
  • Asiantuntijuus
    Kirjailijaliitto on kirjailijan työn ja kirjallisuuden yhteiskunnallisen aseman erityisasiantuntija. Keräämme ja analysoimme ammattia ja kirjallisuuden yhteiskunnallista asemaa koskevaa tietoa ja tunnemme parhaiten kirjailijoiden ammattiin liittyvät asiat. Toimimme kansainvälisesti.

Visiomme

Hyvinvoiva kirjailija, vahva liitto ja elinvoimainen kirjallisuus.

Verkostomme

Kirjailijaliitto valvoo kirjailijoiden tekijänoikeuksia ja toimii alan lainsäädännön kehittämiseksi. Meillä on edustus muun muassa opetus- ja kulttuuriministeriön tekijänoikeusasioiden neuvottelukunnassa sekä tekijänoikeusjärjestö Kopiostossa ja kirjallisuuden tekijänoikeusjärjestö Sanastossa. Lisäksi olemme jäsenenä kansainvälisissä tekijänoikeusjärjestöissä CISAC:ssa ja IFRRO:ssa ja teemme yhteistyötä kotimaisten kirjailija- ja tekijänoikeusjärjestöjen kanssa. Toimimme myös esittäviä taiteilijoita edustavassa Tekijäfoorumissa, jossa työskentelemme tekijänoikeuspolitiikan kehittämiseksi yhdessä muiden taiteenalojen kanssa. Olemme yksi lukemista edistävän Lukukeskuksen perustajajäsenistä.