Palkinnot

Kirjailijaliitto jakaa vuosittain useita palkintoja. Palkinnoilla liitto osoittaa tunnustusta oman ammattikuntansa edustajille ja heidän elämäntyölleen.

Tunnustuspalkinto ja Tirlittan-palkinto

Kirjailijaliiton vuosittain jaettavia palkintoja ovat Kirjailijaliiton tunnustuspalkinto ja lasten- ja nuortenkirjallisuuden Tirlittan-palkinto. Palkinnot jaetaan tunnustuksena kirjailijan koko tuotannosta sekä työstä suomalaisen kirjallisuuden hyväksi, palkinnot ovat suuruudeltaan 10.000 euroa.

Tunnustuspalkintoa on myönnetty vuodesta 1949 lähtien. Vuodesta 1993 alkaen jaettu Tirlittan-palkinto on saanut nimensä Oiva Paloheimon luoman Tirlittan-hahmon mukaan – palkintoon kuuluu olennaisena osana Tirlittanin soitin okariina.

Vuonna 2023 tunnustuspalkinto myönnettiin kirjailija Jani Saxellille ja Tirlittan-palkinto kirjailija Katri Tapolalle. Lue palkintotiedotteet!

Eeva-Liisa Manner -palkinto

Viiden vuoden välein jaettava Eeva-Liisa Manner -palkinto myönnetään runoilijalle. Palkinto on suuruudeltaan 10.000 euroa.

Edellisen kerran palkinto jaettiin vuonna 2021 – tuolloin palkinto myönnettiin kirjailija Susinukke Kosolalle. Lue palkintotiedote!

Kirjailija kiittää -palkinto

Kirjailija kiittää -palkinto on perustettu tunnustukseksi henkilölle, ryhmälle, yhteisölle tai projektille, joka on edistänyt merkittävällä tavalla suomalaista kirjallisuutta ja lukemisharrastusta sekä vaikuttanut kirjallisuuspoliittiseen keskusteluun. Kirjailijoiden itsensä antama tunnustus jaetaan vuosittain Helsingin Kirjamessuilla. Palkinto on teos kuvataiteilija, kirjailija Hannu Väisäsen Kirjailijaliitolle tekemästä sarjasta Kirjokala.

Vuonna 2023 palkinto myönnettiin Turun Sanomien kulttuuritoimitukselle. Ajassa, jossa kirjallisuuden näkyvyys on koko ajan vähenemässä, Turun Sanomat taistelee pitääkseen kirjallisuutta esillä. Tuomo Karhun johtama kulttuuritoimitus on tehnyt Turun Sanomista merkittävän kirjallisuusmedian. Lue palkintotiedote.

Suunta-palkinto

Suunta-palkinto jaetaan vuosittain Kirjailijayhdistysten verkoston Talvipäivillä henkilölle tai toimijalle, joka on erityisellä tavalla edistänyt kirjallisuutta ja kirjallisuuden harrastamista omalla paikkakunnallaan. Palkinnon perusteena voi olla myös julkaistu kirja tai merkittävä teko. Palkintona on 1000 € ja kompassi.

Vuonna 2024 palkinto myönnettiin Kirjallisuus- ja kulttuuriyhdistys Särölle. Lue palkintotiedote!

Suunta-palkinto on rahoitettu Kopioston keräämillä kopiointikorvauksilla.

Muita palkintoja

Kirjailijaliiton jakamia muita palkintoja ovat Waltari-palkinto ja Kirjailijaliiton esikoiskirjapalkinto. Nuorelle prosaistille myönnettävän Waltari-palkinnon liitto on jakanut neljä kertaa (vuosina 1979, 1983, 1987 ja 2008). Kirjailijaliiton esikoiskirjapalkinto jaettiin vuosina 1996–2001.

Katso liite:

Jorma Ranivaara ja Kaari Utrio
Liiton palkitsemat kirjailijat 2014, Jorma Ranivaara ja Kaari Utrio.
Vuonna 2015 tunnustuspalkinto myönnettiin kirjailija Markku Innolle.
Liiton palkitsemat kirjailijat 2016, Marja-Leena Mikkola ja Tuija Lehtinen
Vuonna 2016 tunnustuspalkinto myönnettiin kirjailija Marja-Leena Mikkolalle ja Tirlittan-palkinto kirjailija Tuija Lehtiselle.
Esko-Pekka Tiitinen ja Kaiho Nieminen
Vuonna 2017 Tirlittan-palkinto myönnettiin kirjailija Esko-Pekka Tiitiselle ja tunnustuspalkinto kirjailija Kaiho Niemiselle.
Tuula Korolainen ja Hannu Mäkelä
Vuonna 2018 Tirlitan-palkinto myönnettiin kirjailija Tuula Korolaiselle ja tunnustuspalkinto kirjailija, taiteen akateemikko Hannu Mäkelälle.
Raili Mikkanen
Vuonna 2019 Tirlittan-palkinto myönnettiin kirjailija Raili Mikkaselle.