Aja

Artikkelit

Kirsi Kunnas 1924–2021

Kirsi Kunnas

Rakastettu kirjailija, taiteen akateemikko, Kirjailijaliiton kunniajäsen Kirsi Kunnas on kuollut. Palkitun kirjailijan poikkeuksellisen laaja, yhdeksän vuosikymmentä käsittävä tuotanto sisältää runoteoksia, satukirjoja, draamoja, tietokirjoja ja arvostettuja käännöksiä.

Kirjailijaliitto muistaa kiitollisuudella Kirsi Kunnaksen työtä kirjailijana sekä liiton johtokunnassa.

Suunta-palkinto 2021 Kirjan talo ry:lle

Kirjailijaliiton Suunta-palkinto 2021 on myönnetty Kirjan talo – Bokens hus ry:lle.

Palkinto jaetaan vuosittain henkilölle tai toimijalle, joka on erityisellä tavalla edistänyt kirjallisuutta ja kirjallisuuden harrastamista omalla paikkakunnallaan.

Lukuvinkkejä Kaunon päivään!

Kirjarikasta ja mielikuvituksellista Kaunon päivää! Koostimme lukuvinkeiksi listan teoksista, jotka ovat rakkaimpia ja elämän tärkeimpiä kirjailijoille itselleen. Vinkit on poimittu Ammattina kirjailija -artikkelisarjan haastatteluista.

Lausunto: Kansallinen lukutaitostrategia 2030/ OPH-3758-2021

Opetushallituksen Lukuliike on pyytänyt lausuntoa Kansallisesta lukutaitostrategiasta 2030. Kirjailijaliitto pitää erityisen tärkeänä, että hankkeista ja projekteista siirrytään kohti pitkäjänteistä lukemisen edistämistyötä, jonka rahoitus on turvattu pysyvästi. Resurssien ja rahoituksen tulee olla riittävät. Monilukutaidon lisäksi lähtökohtana tulee olla nimenomaan kirjallisuuden lukeminen.

Aleksis Kiven hautamuistomerkki kuntoon liiton aloitteesta

Tuusulassa sijaitseva Aleksis Kiven hautamuistomerkki on kunnostettu kuluneen syksyn aikana Kirjailijaliiton ja Tuusulan seurakunnan yhteistyönä. Aloite kunnostukseen tuli Kirjailijaliitolta, joka myös vastaa kunnostuksen kustannuksista. Kiven kuolemasta tulee ensi vuonna 150 vuotta.