Kirsi Kunnas 1924–2021

Kirsi Kunnas

Kirsi Kunnas, kuva Jyrki Luukkonen / WSOY

Rakastettu kirjailija, taiteen akateemikko, Kirjailijaliiton kunniajäsen Kirsi Kunnas on kuollut. Kunnas toimi Kirjailijaliiton johtokunnassa vuosina 1982–87, hänet palkittiin Kirjailijaliiton Tirlittan-palkinnolla vuonna 1993 ja liiton tunnustuspalkinnolla vuonna 2009. Kunnas oli kuollessaan 96-vuotias.

Kunnaksen poikkeuksellisen laaja, yhdeksän vuosikymmentä käsittävä tuotanto sisältää runoteoksia, satukirjoja, draamoja, tietokirjoja ja arvostettuja käännöksiä. Ensimmäisen teoksensa, runokokoelman Villiomenapuu, Kunnas julkaisi 1947 työskennellessään WSOY:n kustannusvirkailijana. Jo esikoisteosta leimasi modernistinen kirjallisuuskäsitys, jonka vaikutus näkyy myös lastenkirjallisuuden nonsense-henkisessä merkkiteoksessa Tiitiäisen satupuu (1956).

Palkittu kirjalija sai Pro Finlandia -mitalin 1973 ja taiteen akateemikon arvonimen vuonna 2009. Valtion kirjallisuuspalkinto myönnettiin Kunnakselle neljästi.

Kirjailijoiden sananvapausjärjestö Suomen PENin puheenjohtajana Kunnas toimi vuosina 1975–1980.

Kirjailijaliitto muistaa kiitollisuudella Kirsi Kunnaksen työtä kirjailijana sekä liiton johtokunnassa. Otamme osaa omaisten suruun.