Aleksis Kiven hautamuistomerkki kuntoon liiton aloitteesta

Tuusulassa sijaitseva Aleksis Kiven hautamuistomerkki on kunnostettu kuluneen syksyn aikana Kirjailijaliiton ja Tuusulan seurakunnan yhteistyönä. Aloite kunnostukseen tuli Kirjailijaliitolta, joka myös vastaa kunnostuksen kustannuksista. Aleksis Kiven kuolemasta tulee ensi vuonna kuluneeksi 150 vuotta.

Aleksis Kiven kuolinmökki Tuusulassa on monelle tuttu vierailukohde ja kuuluu Ainolan ja Aholan ohella Tuusulanjärven kulttuurinähtävyyksiin. Tuusulassa sijaitseva Aleksis Kiven hauta on sen sijaan ehkäpä vähemmän tunnettu. Hautamuistomerkki pystytettiin Tuusulan vanhalle hautausmaalle Hämäläisen osakunnan järjestämän keräyksen myötä vuonna 1877, viisi vuotta Aleksis Kiven kuoleman jälkeen.

Kuvanveistäjä Johan Erland Stenbergin suunnittelema muistomerkki oli kulunut ja tummentunut vuosien saatossa. Restauroinnissa muistomerkki pestiin perusteellisesti ja kirjainten hopeoinnit uusittiin. Myös muistomerkissä oleva marmoriseppele puhdistettiin perusteellisesti ja suojattiin mikrokristallivahalla.

”On hienoa, että saimme kansalliskirjailijan muistomerkin nyt arvoiseensa kuntoon”, toteaa Kirjailijaliiton toiminnanjohtaja Suvi Oinonen.

”Aleksis Kivi oli ensimmäinen suomalainen ammattikirjailija, ja hänen teoksillaan on ollut valtava merkitys suomalaiseen kirjallisuuteen ja myöhempiin kirjailijapolviin.”

Haudan ylläpidosta, huollosta ja kesäkukista vastaa myös jatkossa Tuusulan seurakunta, jonka vastuulle arvokas hauta on kuulunut vuosikymmenien ajan. Kunnostustyön käytännön organisoinnista vastasi seurakunnan ylipuutarhuri Virpi Väre, joka kävi mm. keskusteluja Tuusulan museon kanssa, selvitti kunnostusohjeet ja hankki toteuttajan kunnostustyölle. Nyt Väre iloitsee lopputuloksesta:

”Haudalla käy paljon ihmisiä ja sen äärellä järjestetään vuosittain myös seppeleenlasku Aleksis Kiven ja suomalaisen kirjallisuuden päivänä 10. lokakuuta. Muistomerkki on nyt entistä ehompi!”

Kunnostuksen suoritti Osuuskunta Rotunda, kuvassa restauroija Kati Auvinen ja konservaattori Katja Luoma puhdistetun marmoriseppeleen äärellä.

Hautakivi sijaitsee Tuusulan vanhalla hautausmaalla, joka on suojeltu kulttuurimuistomerkki. Kuva: Janne-Antti Latvala

Muistomerkin katkelma Seitsemästä veljeksestä hohtaa tuorein hopeoinnein. Kuva: Janne-Antti Latvala