Kirjailija kiittää -palkinto kirjastovirkailija, kirjallisuusaktiivi Kini Laineelle

Suomen Kirjailijaliiton puheenjohtaja Sirpa Kähkönen ja Kini Laine. Kuva: Anna Chydenius

Suomen Kirjailijaliiton vuosittainen Kirjailija kiittää -palkinto jaettiin Helsingin Kirjamessuilla lauantaina 30.10. Palkinto myönnettiin kouvolalaiselle kirjastovirkailija, kirjallisuusaktiivi Kini Laineelle.

Kini Laine on tehnyt pitkäjänteistä työtä kirjallisuuden ja lukemisen edistämiseksi jo lähes kahdenkymmenen vuoden ajan. Sen lisäksi, että Laine työskentelee kirjastovirkailijana, hän myös harrastaa kirjallisuutta intohimoisesti vapaa-ajallaan ja tartuttaa ympärilleen lukuintoa.

Työssään Kouvolan kirjastossa Laine on vakiinnuttanut laadukkaat kirjailijavierailut osaksi kaupungin kulttuuritarjontaa. Kirjailijaa haastatellessaan Laine paneutuu teoksiin antaumuksella ja laittaa itsensä likoon. Hän myös huolehtii siitä, että tilaisuuksista on mahdollista ostaa kirjoja.

Kirjallisuuden edistäminen jatkuu saumattomasti vapaa-ajalla: Kini Laine järjestää Kouvolassa kirjailijavierailuja, haastattelutilaisuuksia ja kirjallisia keskusteluja, joissa pääpaino on usein paikallisissa teoksissa, paikallisten kirjailijoiden työssä. Lisäksi Laine on aktiivisesti mukana muun muassa Kouvolan Myllykoskella järjestettävien Kymi Libri -kirjamessujen järjestelyissä.

Valtakunnallista kirjallisuuden edistämistyötä Laine tekee kirjoittamalla kirjallisuudesta verkkoon, esimerkiksi Kirjavinkit.fi -sivustolle, jossa ilmestyy säännöllisesti hänen kirjoittamiaan kirjavinkkejä. Laine tunnetaan kotiseudullaan myös muiden taiteiden ystävänä: Kulttuurikissa.fi -blogissaan Laine esittelee muun muassa elokuvia sekä erityisesti paikallista teatteri- ja museotarjontaa.

”Kun kuulin, että minut palkitaan, olin aluksi hämmentynyt ja sitten aika lailla otettu”, Laine toteaa.

”Kuitenkin se olen minä, joka haluan kiittää kirjailijoita siitä, että he luovat ja kirjoittavat tarinoita. Saan lukea ja nauttia siitä, miten voin upota kirjojen maailmaan. Lukeminen on keino selviytyä, minulle yhtä tärkeää kuin hengittäminen, ihan elinehto.”

Kirjailijaliiton Kirjailija kiittää -palkinto on perustettu tunnustukseksi henkilölle, ryhmälle, yhteisölle tai projektille, joka on edistänyt merkittävällä tavalla suomalaista kirjallisuutta ja lukemisharrastusta sekä vaikuttanut kirjallisuuspoliittiseen keskusteluun. Palkintoon kuuluu teos kuvataiteilija, kirjailija Hannu Väisäsen Kirjailijaliitolle tekemästä grafiikkasarjasta Kirjokala.

Kirjailijaliitto on jakanut palkintoa vuodesta 2014 lähtien.