Sari Peltoniemen palkintopuhe, Tirlittan-palkinto 2021

Sari Peltoniemi, kuva Tomi Kontio

Vuoden 2021 lasten- ja nuortenkirjallisuuden Tirlittan-palkinto on myönnetty kirjailija Sari Peltoniemelle. Palkinto myönnetään tunnustuksena kirjailijan tähänastisesta tuotannosta sekä työstä suomalaisen kirjallisuuden hyväksi, palkinto on arvoltaan 10 000 euroa. Lämpimät onnittelut!

Palkinto jaettiin Kirjailijaliiton syyskokouksen yhteydessä 20.11.2021.

Kiitospuhe 20.11.2021
Sari Peltoniemi

Hyvät kollegat ja toimiston väki.

Olipa kerran täti, joka asui pientä pirttiä kukon ja possun kanssa. Henkensä pitimiksi täti kirjoitti hupaisia kertomuksia lapsille. Eräänä päivänä postiorava tuli ilmoittamaan, että täti olisi saava Kirjailijaliiton Tirlittan-palkinnon.

“On tapahtunut jokin virhe”, sanoi kukko tädille. “Osaat kyllä tehdä maukasta hernekeittoa, mutta kirjoittelustasi et ansaitse palkintoja. Ymmärräthän sen itsekin.” Possu oli täysin eri mieltä: “Älä välitä kukosta, täti. Sinä olet jo kauan ollut kansainvälisen tason huippuosaaja ja ansaitset kaiken mahdollisen kunnian. Tämän jälkeen tulee Nobel, olen varma siitä.”

Näine evästyksineen täti matkusti Helsinkiin, ja tässä ollaan.

Kun ajattelen Tirlittan-palkittuja vuodesta 1993 asti, jolloin se ensimmäisen kerran jaettiin, niin kohtaan sellaisen tekijäjoukon, jota olen aina arvostanut. Heidän työnsä ja teoksensa ovat vaikuttaneet siihen, millainen kirjailija minusta on tullut. Osaan heistä olen saanut vuosien varrella tutustua, ja useimmiten se on vain vain lisännyt kunnioitustani.

On valtavan hienoa napsahtaa lenkiksi Tirlittan-ketjuun.

Kaikki me liiton palkintojen saajat olemme tietenkin erityisen otettuja siitä, että saamme tunnustusta omiltamme. Niiltä ihmisiltä, jotka tietävät, mitä tämä työ on ja joille ei tarvitse selittää asioita, jotka usein ovat niin vaikeita selittää.

Kun ajat ovat kovat eivätkä lempeämmiksi muutu, niin tarvitsemme toisiamme entistäkin enemmän sekä liittona että henkilökohtaisella tasolla, ystävinä ja ymmärtäjinä sekä ymmärryttäjinä. Voin vakuuttaa, että jos päivänsä viettää vain kukon ja possun kanssa, niin todellisuus alkaa vähitellen hämärtyä.

Lämmin kiitos saamastani tunnustuksesta.

Sari Peltoniemi