Kirjailijaliitto Helsingin Kirjamessuilla 28.–31.10.2021

Helsingin Kirjamessut järjestetään välivuoden jälkeen jälleen lokakuun lopulla! Kirjanystävät valtaavat Helsingin Messukeskuksen 28.–31.10.2021.

Suomen Kirjailijaliitto on vahvasti mukana messuilla. Osastollamme 6k58 voit tutustua kirjailijan ammattiin ja tulonmuodostukseen. Tunnustaudu kaunosieluksi ja nappaa mukaasi rintamerkkimme!

Kirjailijaliiton lavaohjelma valtaa Töölö-lavan lauantaina 30.10. klo 10:30–17:00. Lavaohjelmamme teemoja ovat mm. kirjasarjan kirjoittaminen, kirjailijan urapolut ja moninaiset tiet kirjailijan ammattiin sekä kirjallisuuskritiikki ja kieli someajan nuortenkirjallisuudessa.

Kirjailija kiittää -tunnustuspalkinto jaetaan työstä suomalaisen kirjallisuuden hyväksi lauantaina Töölö-lavalla klo 15:45. Palkinto on teos kuvataiteilija, kirjailija Hannu Väisäsen Kirjailijaliitolle tekemästä grafiikansarjasta Kirjokala.

Ohjelma Töölö-lavalla la 30.10.

10:30–11:00 MIKSI KIRJOITAN KIRJASARJAA?

Sarjamuotoisuus on tyypillistä mm. lastenkirjoille, dekkareille ja historialliselle romaanille. Miten kirjasarjan kirjoittaminen eroaa yksittäisen romaanin kirjoittamisesta? Miten luoda maailma, johon lukija palaa uuden teoksen ilmestyessä? Keskustelemassa Hannele Lampelan kanssa Matti Rönkä ja Johanna Valkama

11:00–11:30 KIRJAILIJAN TOINEN TYÖ

Kirjailijan tulot koostuvat usein pienistä puroista, ja monilla kirjailijoilla on toinen tai useampia ammatteja. Ruokkiiko maanviljely tai toimittajan työ kirjoittamista? Heidi Jaatinen ja Olavi Koistinen Anja Snellmanin haastattelussa.

11:30–12:00 OLISINPA TIENNYT

Mitä kirjailija sanoisi kirjailijan uraa aloittelevalle itselleen? Mikä on yllättänyt kirjailijan ammatissa? Keskustelemassa Jari Tammi ja Suvi Vaarla, haastattelijana Raimo Pesonen

12:00–12:30 MONTA TIETÄ KIRJAILIJAKSI

Suomalainen kirjallisuus ammentaa elinvoimaa kirjailijoiden monipuolisista taustoista. Millaisia polkuja pitkin kirjailijaksi tullaan ja miten nuo polut eroavat muiden taiteilijoiden poluista? Miten kirjailijan identiteetti muodostuu, kun vaikkapa muodollista koulutusta ei ole? Kirjailijan urapoluista Sinikka Vuolan kanssa keskustelemassa Laura Laakso ja Tuomas Lius

12:30–13:00 MONEN YLEISÖN LASTENKIRJALLISUUS

Miten lastenkirjailija huomioi teosta kirjoittaessaan sen, että tarinan äärellä viipyvät sekä lapset että heidän vanhempansa? Pitääkö ääneen lukeminen tai lukemaan opetteleminen huomioida ja miten se tehdään? Inka Nousiainen haastattelee Jari Mäkipäätä ja Veera Salmea

13:00–13:30 KIRJAILIJAN KAKSI KIELTÄ

Millaista on kirjoittaa kahdella kielellä? Kuinka teoksen kieli valitaan? Niillas Holmbergia ja Alexandra Salmelaa haastattelee Ville Hytönen.

13:30–14:00 KYSY KIRJAILIJALTA!

Oma huone, piilopullo ja toisen kirjan tuska. Mitä olet halunnut tietää kirjailijan työskentelystä? Tuo kysymyksesi Kirjailijaliiton osastolle 6K58 ja kysymme sen lavalla kirjailijoilta. Paula Havaste haastattelee Juha Itkosta, Paula Norosta ja Kaija Rantakaria.

14:00–14:30 KRITIIKKI KIRJAILIJAN SILMIN

Miltä tuntuu lukea kritiikkiä omasta teoksesta? Tai mitä jos kritiikkiä ei kuulu ollenkaan? Kasvaako kirjallisuuskritiikkien painoarvo niiden määrän vähentyessä? Virpi Hämeen-Anttilan kanssa keskustelemassa Aleksanteri Kovalainen ja Annamari Marttinen

14:30–15:00 KAUHUA!

Millaisia keinoja kirjailijat käyttävät hyytävän tunnelman luomiseksi? Mikä kauhua kirjoittavia kirjailijoita itseään pelottaa? Missä menee kauhun rajat, onko jotain, mitä he eivät ottaisi teokseen mukaan? Päivi Alasalmen kanssa keskustelemassa Lotta-Liisa Joelsson ja Shimo Suntila.

15:00–15:40 1 TEHTÄVÄ, 3 KIRJAILIJAA

Annoimme saman tehtävänannon kolmelle kirjailijalle. Millainen teksti syntyi runoilija Anja Erämajan, nuortenkirjailija Kalle Veirton tai dekkarikirjailija Milla Ollikaisen kynästä? Kirjailijoiden kanssa tekstejä perkaamassa Petri Tamminen.

15:45–16:00 KIRJAILIJA KIITTÄÄ

Kirjailija kiittää on ainoa kirjailijoiden itsensä jakama tunnustuspalkinto työstä suomalaisen kirjallisuuden hyväksi. Palkinnon jakaa ja voittajaa kirjallisuuskentän tilasta haastattelee Sirpa Kähkönen.

16:00–16:30 KIELI SOMEAJAN KIRJALLISUUDESSA

Miten somessa käytettävä kieli näkyy kirjallisuudessa – miten kirjoittaa nuorille niin, että puhe kuulostaa autenttiselta nyt tai vuoden päästä? Tuleeko kirjallisuuden kielen imitoida todellisuutta? Keskustelemassa Tatu Kokko ja Marisha Rasi-Koskinen, haastattelijana Jukka Laajarinne.

16:30–17:00 KIRJAILIJAN IDEOLOGIA

Heijastuuko kirjailijan maailmankatsomus hänen tuotantoonsa? Miten kirjailija itse kokee ajatustapojensa välittyvän teoksiin? Vaikuttavatko kirjailijan julkisuudessa lausumat mielipiteet teosten lukukokemukseen? Risto Oikarisen kanssa keskustelemassa Meri Kuusisto ja Anu Ojala

Helsingin Kirjamessujen koko ohjelma: Helsingin Kirjamessut 2021