Suunta-palkinto kirjallisuus- ja kulttuuriyhdistys Särölle

Suomen Kirjailijaliiton vuoden 2024 Suunta-palkinnon saa Kirjallisuus- ja kulttuuriyhdistys Särö Porvoosta. Yhdistys on edistänyt pitkäjänteisesti kirjallista kulttuuria jo vuodesta 2006.

Suomen Kirjailijaliiton Suunta-palkinto jaetaan vuosittain henkilölle tai toimijalle, joka on erityisellä tavalla edistänyt kirjallisuutta ja kirjallisuuden harrastamista omalla paikkakunnallaan. Palkinto on 1000 € ja kompassi. Suunta-palkinto on rahoitettu Kopioston keräämillä kopiointikorvauksilla. Palkinto jaettiin Särölle Kirjailijayhdistyksien Talvipäivillä, jotka järjestettiin tällä kertaa Jyväskylässä.

Kirjallisuus- ja kulttuuriyhdistys Särö on monipuolinen kulttuuritoimija, jonka pitkäaikaisiin ansioihin Särö-lehden julkaisemisen, residenssitoiminnan ja kirjallisten tapahtumien rinnalle on noussut viime aikoina kirjankustantamisen puoli.

“Kun perinteinen kulttuuriosaaminen heikentyy liiketoiminnan ja valtion puolella, on tärkeää, että kulttuurityöläiset ottavat kulttuurisen tyhjiön haltuunsa. Särö tekee sen vivahteikkaasti mutta kokonaisvaltaisesti, innokkaasti mutta vakaasti ja samaan aikaan niin tuoreella tavalla kuin historiankin muistaen”, sanoo liiton puheenjohtaja Ville Hytönen.

Särö on elävöittänyt merkittävällä tavalla runokulttuuria etenkin Särö Open Mic -tapahtumalla, jota järjestetään Porvoossa ja Kotkassa. Tapahtuman kannustava ilmapiiri varmistaa sen, että lavalle on turvallista nousta myös ensikertalaisena. Särö Open Micin yleisö on yhdistänyt eri sukupolvia runouden ja itseilmaisun kautta. Tapahtuma kokoaa yhteen runoilijoita ja yleisöä myös eri puolilta Suomea.

”Kiitämme Kirjailijaliittoa Suunta-palkinnosta. Kulttuurin marginaalista nousseelle ja siellä toisella jalalla edelleen seisovalle, kasvavalle yhteisölle tällainen huomionosoitus on ansiomerkeistä paras. Kompassi auttaa löytämään sinne, missä maapallon napa heiluu, ja näkemään, että kulttuurielämän sydän sykkii voimakkaana myös Porvoon ulkopuolella. Suunta-palkinto lämmittää ja kannustaa vastikään 18 vuotta täyttäneen Särön koko laajaa taustajoukkoa, josta mainittakoon erityisesti open mic -klubien juontaja ja tuottaja Harri Hertell”, sanoo Mark Mallon.

Särö on julkaissut vuodesta 2006 kirjallisuus- ja kulttuurilehti Säröä. Särö on kansainvälinen ja visuaalinen kulttuurilehti, joka käsittelee kirjallisuuden lisäksi myös kuvataidetta ja musiikkia. Lehti on saanut 2021 Kultti ry:n kunniamaininnan parhaasta sisällöstä ja OKM:n kulttuurilehtien laatupalkinnon vuonna 2013. Lisäksi Särö järjestää kirjoittajakoulutusta ja muita kirjallisuustapahtumia sekä ylläpitää residenssiä Saksassa.