Kirjailija Sami Hilvo kertoo työstään Sari Multalan kirjallisuuskummina

Sami Hilvo ja Sari Multala eduskunnassa.

Kirjallisuuskummiohjelma on kirjallisuuden tekijöitä edustavan tekijänoikeusjärjestö Sanaston koordinoima konsepti. Tarkoituksena on tuoda yhteen kirjailijoita, kääntäjiä ja päättäjiä keskustelemaan ajankohtaisista kirja-alan aiheista sekä toimimaan linkkinä kirjallisuuden ja politiikan välillä.

Kirjailijaliiton johtokunnan varajäsen Sami Hilvo aloitti viime syksynä neljän päättäjän kummina. Yksi on tiede- ja kulttuuriministeri Sari Multala ja muut ovat kansanedustaja Fatim Diarra (vihr), kansanedustaja Pihla Keto-Huovinen (kok) ja kansanedustaja Hanna-Leena Mattila (kesk).

Hilvon mukaan päättäjät ovat kiinnostuneita ja innostuneitakin kirjailijoiden ja kirjallisuuden tilasta ja tulevaisuudesta. Poikkeuksia toki on, mutta syyskauden aikana Hilvo ehti tavata jo kolme kummitettavaansa.

”Kirjallisuuskummitoiminnassa on kysymys yhteisen pelikentän löytämisestä. On käytävä ja keskusteltava siellä, missä meidän kirjailijoiden asioista päätetään — riippumatta siitä, mitä puoluetta kummitettava kansanedustaja tai ministeri edustaa. Voisi ehkä sanoa, että vastapuolia ei ole, on vain yhteistyökumppaneita”, Hilvo kuvailee työtään.

Sami Hilvo ja Sari Multala eduskunnassa.

Kysymys onkin molemminpuolisesta oppimisesta, vaikka tavoitteet ja todellisuudet poikkeaisivatkin toisistaan. Hilvo kuvaa, kuinka kirjallisuuskummin tehtävä on tuoda esiin nimenomaan kirjailijan tai kääntäjän todellisuutta, konkretiaa mielikuvien tilalle ja jakaa siinä samalla ajantasaista ja oikeaa tietoa, mitä on olla suomalainen kirjailija tai kääntäjä.

”Joulukuussa tapasin eduskunnassa tiede- ja kulttuuriministeri Sari Multalan ja hänen erityisavustajansa Santeri Lohen. Keskustelu saman pöydän ääressä oli kaikille osapuolille ensimmäinen, mutta vaikutelmani tiiviin puolituntisen jälkeen oli, ettei viimeinen. On yllättävää, kuinka paljon puoleen tuntiin mahtuu, kun keskustelukumppaneilla on jo valmiiksi yhteinen pelikenttä ja tahtoa vuoropuheluun”, Hilvo kuvailee ensimmäistä kohtaamistaan ministerin kanssa.

Tapaamisessa Multala ja Lohi halusivat korostaa, kuinka joulun alla hyväksytty uusi tekijänoikeuslaki (hallituksen esitys eduskunnalle laiksi tekijänoikeuslain muuttamisesta) ei tule vaikuttamaan haitallisesti kirjailijoiden tekijänoikeuksiin.

Vähälevikkisen laatukirjallisuuden ostotuen poistamisen yhteydessä keskustelussa nousi esiin ajatus, ettei näin pienellä leikkauksella voisi olla merkittäviä vaikutuksia. Samaan hengenvetoon kuitenkin keskusteltiin siitä, kuinka noin viidesosa nuorista ei osaa lukea kunnolla:

”Ministerillä on kokemusta siitä, että jopa sanaston tasolla on suuria puutteita. Siksi toinkin esiin, että jos pieni kunnankirjasto pystyy 2 000 eurolla hankkimaan sata vähälevikkistä laatukirjaa, niin eikö valtakunnallisella tasolla pienen, noin 800 000 euron säästön negatiivinen vaikutus esimerkiksi juuri heikoimmin lukeviin kuntalaisiin ole tällaisissa tapauksissa kohtuuttoman suuri”, Hilvo kuvailee keskustelua.

Sanaston ja koko kirja-alan yhteisissä tavoitteissa on myös lainauskorvausmäärärahan nosto pohjoismaiselle tasolle. Ministerin mukaan eduskunnan lausuma vuodelta 2021 on velvoittava, ja siksi otettava mukaan asialistalle. Hilvon mukaan ministeri ei kuitenkaan voinut vielä luvata mitään. Työ siis jatkuu.

Yleisesti ottaen Hilvo on tyytyväinen rooliinsa kummina:

”Leikillisesti voisin sanoa, että kummittelisin vaikka vanhaa vihtahousua itseään, mikäli sellainen olisi olemassa — ja vielä päättämässä kirjailijoiden asioista.”

Multalan tapaamisesta Hilvo poistui hyvillä mielin odottaen jo seuraavaa:

”Kirjallisuuskummitoiminnan säännöllisten kohtaamisten avulla voidaan merkittävästi lisätä päättäjien tietoisuutta kirjallisuuden tekijöiden ammatista ja kirja-alan ajankohtaisista aiheista.”

Kuluvalla hallituskaudella kirjallisuuskummeina toimii 19 kirjallisuuden tekijää. Mukana on kauno- ja tietokirjailijoita, kirjallisuuden kääntäjiä ja ruotsinkielisiä kirjailijoita.

Kirjailijaliiton jäsenistä muita kummeja ovat Vilja-Tuulia Huotarinen, Virpi Hämeen-Anttila, Karo Hämäläinen, Riina Katajavuori, Juha-Pekka Koskinen, Leena Lehtolainen, Reetta Niemelä, Tiina Raevaara, Johanna Sinisalo, Anja Kauranen Snellman, Ville-Juhani Sutinen ja Katariina Vuori.

Lue lisää Kirjallisuuskummeista Sanaston sivuilla.