Vilja-Tuulia Huotarisen puhe Kivi voittaa sakset -mielenosoituksessa 15.4.2024

Rakkaat yhteiskunnan rakentajat!

Kirjailija kirjoittaa kirjan. Se työllistää: kustannustoimittajan, kannen graafikon, taittajan, kustantajan, kääntäjän, painokoneiden käyttäjät ja muun kirjapainotekniikan työntekijät, kirjan välittäjät, roudaavat rekkakuskit, varastotyöntekijät, myyjät ympäri maan ja kirjakauppiaat, yli 600 kirjastoa ympäri maan ja 128 kirjastoautoa, niiden kaikki työntekijät, kirjan muodot eri formaateissa, kaikki kirjan pohjalta tehtyjen teosten tekemiseen osallistuvat tekijät, lukuisat ohjelmat ja esitykset, liitot ja järjestöt, tapahtumat.

Me tehdään muille rahaa.

Kaiken alku on kirja. Jonka jokaisen sanan kirjailija kirjoittaa, ajattelee, lyö yhteen.

Tällä tiiliskivellä, joka muurataan kansakunnan perustaksi, höyhenenpainoisella vihkosella, joka liitelee ilmojen ja aikojen halki aina vain uusia ihmisiä kutitellen, tai okana lihassa, tällä kirjailija rakentaa maailmaa. Kun ihmisen elämässä on muutoksia, hän tarvitsee asioille sanat. Me tehdään niitä.

Joten kutsun teitä näin: rakkaat yhteiskunnan rakentajat! Rakkaat kaikki taiteilijat!

Ei koskaan alenneta itseämme. Ei mitätöidä ja vähätellä merkitystämme. Meidän työmme on arvokasta: harteillamme lepää koko maailman sanoittaminen. Jos valtio ei puolusta kulttuuria, kuka sen tekee? Jos kirja ei suojaa ja säilytä sanoja, kuka tai mikä sen tekee?

Kuka jaksaa istua ja ajatella tunnista toiseen? Taiteilija jaksaa!

Kuka jaksaa kyseenalaistaa ajatuksensa uudestaan ja uudestaan monta kertaa teoksen aikana? Taiteilija jaksaa!

Tällä hetkellä 10 prosentin arvonlisäveroa kannetaan kirjoista, lehdistä, kulttuuri- ja viihdetilaisuuksista. Näillä toimilla tulisi olla nollaverotus. Ne eivät ole kuluttamista, ne ovat kasvattamista.

Kirjailijat eivät todellakaan ole syöneet valtion kassaa tyhjiin viime vuosina. Me ollaan niitä, jotka ovat kursineet sitä kokoon.

Yhteisön sanat, ajatukset, maailmankatsomukset, tyylit, tavat, ilmiöt… Tämä, mitä me tehdään, on hommaa, jota äidit kautta maailman tekee. Pitää huolta kokonaisuuksista. Panee asiat järjestykseen!

Mitä ihmislaji täällä oikein tekee, jos se ei tee kulttuuria?

Vilja-Tuulia Huotarinen
Kivi voittaa sakset -mielenilmauksessa 15.4.2024