Kirjailijan kustannussopimus: näkökulmana äänikirja – koulutus kaunokirjailijoille

Pajtim Statovcin kuva: Ano Kurki/Otava

Statovcin kuva: Ano Kurki/Otava

Aika: ti 23.4. klo 13.30–16.00
Paikka: etänä Teamsissa, lähetämme osallistumislinkin ilmoittautuneille tapahtumaa edeltävänä päivänä

Mitä kirjailijan kannattaa tarkistaa kustannussopimuksesta ennen sen allekirjoittamista?
Mitä teoksen muuntamisesta äänikirjaksi ja myynnistä luku- ja kuunteluaikapalveluihin kannattaa kirjata kustannussopimukseen?

Äänikirjat ovat mullistaneet kirja-alan ja kaunokirjailijoiden ansaintalogiikan. Miten tästä eteenpäin? Suomen Kirjailijaliiton etäkoulutuksessa tarkastellaan äänikirjoihin liittyviä erityispiirteitä niin yleisellä tasolla kuin kustannussopimuksen tasolla.

Liiton viestintäpäällikkö Hanna-Reetta Schreck taustoittaa keskustelua ja esittelee Kirjailijaliiton tulotutkimuksessa ja äänikirjakyselyssä nousseita huomioita mm. tekijänpalkkioihin, tilityskäytäntöihin ja liiton edunvalvontaan liittyen. Juristi Eeva Asikainen esittelee kirjailijan näkökulmasta reilun kustannussopimuksen sisältöjä ja kertoo, miten uudistunut tekijänoikeuslaki pyrkii parantamaan kirjailijan asemaa. Lisäksi kirjailija Pajtim Statovci kertoo puheenvuorossaan omakohtaisia kokemuksia äänikirjoihin liittyvästä murroksesta ja kustannussopimusneuvotteluista. Tilaisuudessa on myös aikaa kysymyksille ja keskustelulle kollegoiden kesken.

Koulutus on suunnattu Suomen Kirjailijaliiton jäsenille sekä uransa alkuvaiheessa oleville kaunokirjailijoille, jotka eivät vielä ole liiton jäseniä.

Ilmoittaudu viimeistään su 21.4. oheisen lomakkeen kautta.

ILMOITTAUDU

Koulutus on rahoitettu Kopioston keräämillä kopiointikorvauksilla.