Kirjailijaliiton Eeva-Liisa Manner -palkinto Susinukke Kosolalle

Susinukke Kosola, kuva Pia Jalkanen

Kirjailijaliiton Eeva-Liisa Manner -palkinto on myönnetty kirjailija Susinukke Kosolalle. Viiden vuoden välein jaettava palkinto myönnetään ansioituneelle runoilijalle, palkinto on suuruudeltaan 10.000 euroa.

Susinukke Kosola (s. 1991, oik. Daniil Kozlov) on omaääninen ja ennakkoluuloton runoilija, jonka juuret ovat punk-aatteessa ja anarkismissa. Paitsi runoilijana, Kosola tunnetaan energisenä lavaesiintyjänä, innostavana opettajana, kustantajana sekä runousaktiivina. Erilaisten projektien ja näkyvän toimintansa myötä Kosola on tehnyt runoudesta helposti lähestyttävää myös uusille yleisöille.

Kosolan tuotannon teemoja ovat katveeseen jäävät ihmiset ja ilmiöt: arjen varjopuolet, köyhyys ja marginaalit. Näkökulma on vahvasti yhteiskunnallinen ja kiinni ajassa. Synkkiä tai saarnaavia runot eivät kuitenkaan ole, esille nousee usein yllättävä lämpö ja ystävyys. Kosolalta on ilmestynyt viisi runokokoelmaa, viimeisimpänä Turkoosi vyöhyke (2021, Sammakko), mutta painetut kirjat ovat vain osa hänen työtään runoilijana. Kosola on ideoinut mm. Runografi-sivuston, joka tarjoaa runokritiikkejä ja mahdollisuuden keskustella runoudesta, ja toimii myös sivuston päätoimittajana. Vuosina 2013–2018 Kosola pyöritti Kolera-kollektiivi -kustantamoa, joka julkaisi useita palkintoehdokkuuksiin yltäneitä runoteoksia.

Susinukke Kosola kyseenalaistaa totuttuja toimintatapoja. Käsinkirjoitettua teosta Varisto (2018) ei voinut ostaa, vaan teos oli lunastettava itselleen tunnustuksella. Kosola on tuottanut myös muun muassa esinerunoja, joita kuka tahansa voi tulostaa itselleen 3D-tulostimella.

”Tuntuu uskomattomalta, että runoilija, josta olen lähinnä lukenut kirjoista opintojeni aikana, ja joka on vaikuttanut minuun säkeillään, asuttaa nyt hetken aikaa samoja lauseita kanssani”, Susinukke Kosola toteaa. ”Se tuntuu surrealistiselta ja unenomaiselta, mikä lienee ihan osuva tunne, koska Mannerin Poltettu oranssi oli ja yhä on lempinäytelmiäni. Se on antanut minulle paljon inspiraatiota.”

Palkinto jaettiin perjantaina 3.12. Tampereella Eeva-Liisa Mannerin 100-vuotisjuhlavuoden kunniaksi järjestetyssä seminaarissa, tapahtuman järjesti Pirkkalaiskirjailijat ry.

Tilaisuudessa julkistettiin myös vuoden 2021 Eeva-Liisa Manner -apurahojen saajat. Vuoden mittainen apuraha myönnettiin kirjailija Tiina Lehikoiselle ja puolivuotinen apuraha kirjailija Milka Luhtaniemelle. Apurahat jaetaan Kirjailijaliiton hallinnoimasta Eeva-Liisa Mannerin rahastosta, johon ohjautuvat Mannerin tekijänoikeustulot. Apurahoista tekee päätökset Kirjailijaliiton kirjallinen lautakunta.

Tiina Lehikoinen, Susinukke Kosola ja Milka Luhtaniemi.

Susinukke Kosolalle myönnettävä Eeva-Liisa Manner -palkinto jaetaan nykyisin viiden vuoden välein, ensimmäisen kerran palkinto on myönnetty vuonna 1997. Palkinnon ovat aiemmin saaneet Eila Kivikk’aho (1997), Kari Aronpuro (2000), Väinö Kirstinä (2005), Vilja-Tuulia Huotarinen (2007), Pekka Kejonen (2011) ja Kai Nieminen (2016).

> Lue lisää Kirjailijaliiton palkinnoista

> Tutustu Eeva-Liisa Mannerin rahastoon