Suomen Kirjailijaliiton Kirjailija kiittää -palkinto Turun Sanomien kulttuuritoimitukselle

Suomen Kirjailijaliiton vuosittaisen Kirjailija kiittää -palkinnon saa tänä vuonna Turun Sanomien kulttuuritoimitus. Palkinto jaetaan Helsingin Kirjamessujen Töölö-lavalla lauantaina 28.10. klo 12.45.

Ajassa, jossa kirjallisuuden näkyvyys on koko ajan vähenemässä, Turun Sanomat taistelee pitääkseen kirjallisuutta esillä. Tuomo Karhun johtama kulttuuritoimitus on tehnyt Turun Sanomista merkittävän kirjallisuusmedian.

Suomen Kirjailijaliitto palkitsee ilolla Turun Sanomienkulttuuritoimituksen kirjailijoiden kiitoksella. Turun Sanomat on profiloitunut kirjallisuuden kantavaksi päivittäismediaksi. Tämä ei ole jäänyt kirjailijoilta huomiotta. Myös runouden ja lastenkirjallisuuden näkyvä esilläpito on ollut piristävä ruiske muuten autioituneeseen kirjallisuuskeskusteluun.

”Olen erityisen otettu siitä, että tämä tunnustus tulee nimenomaan kirjailijoilta. Kriitikkojen ja kirjailijoiden suhde on aina ollut monisyinen, hyvässä ja pahassa, mutta näinä aikoina on yhä selvempää, että molemmat tarvitsevat toisiaan. Aivan kuten kirjailijat, kriitikot tekevät tärkeää työtä, ja tästä palkinnosta on ilman muuta kiittäminen myös meidän erinomaisia kriitikkojamme”, Tuomo Karhu toteaa Turun Sanomien kulttuuritoimituksen puolesta.

”Kirjallisuudesta kirjoitetaan edelleen sanomalehdissä, ainakin Turun Sanomissa. Lukutaitoiset ihmiset ovat meille toimittajille tasan yhtä tärkeitä kuin kirjailijoille. Lukemisesta ollaan huolissaan ja on syytäkin. Viestini lukevalle yleisölle on, tilatkaa lehtiä, lukekaa juttuja, lukekaa kirjoja. Lukekaa.”

Kirjailijaliiton Kirjailija kiittää -palkinto on perustettu tunnustukseksi henkilölle, ryhmälle, yhteisölle tai projektille, joka on edistänyt merkittävällä tavalla suomalaista kirjallisuutta ja lukemisharrastusta sekä vaikuttanut kirjallisuuspoliittiseen keskusteluun. Palkintoon kuuluu teos kuvataiteilija, kirjailija Hannu Väisäsen Kirjailijaliitolle tekemästä grafiikkasarjasta Kirjokala.

Palkinnon Turun Sanomien kulttuuritoimitukselle jakaa Helsingin Kirjamessuilla Suomen Kirjailijaliiton puheenjohtaja Ville Hytönen.

Haastattelupyynnöt
Hanna-Reetta Schreck