Kir

Kirjailija 4/2019 – virtaa!

Kirjailija-lehden 4/2019 teemana on virtaa! Mitä kirjoittamiselle tapahtuu kun kirjailija ikääntyy ja mitä eläkkeelle siirtyminen tarkoittaa, kun työnä ovat ajattelu, muisti, sanat ja kirjaimet? Haastateltavina ovat Irja Sinivaara, Mirjam Kälkäjä ja Olli Jalonen.

Mika Pekkola kirjoittaa esseessään levon ja unen merkityksestä, ja Tiina Lehtineva, Milja Kaunisto ja Katri Rauanjoki kertovat, mistä saavat virtaa uupumuksen uhatessa. Kirjailijoiden työohjauksen tavoitteista ja mahdollisuuksista kertoo työohjaaja Mia Pakarinen.

Kirjailijakuvassa tavataan Inka Nousiainen. Tien päällä -palstalla matkataan Kytheran saarelle Riikka Juvosen seurassa ja Koordinaatit-palstalla tutustutaan Pauliina Vanhatalon Raaheen. Kolumnisteina kirjoittavat Kristiina Saha ja Jolin Slotte. Lukuliitteessä julkaistaan Inger-Mari Aikion runoutta. Takakannen takana -palstalla runonsa lähtökohtia avaa Aulikki Oksanen.

Joutilaan mietteitä

Kuva: Tomi Kontio

PÄÄKIRJOITUS 4/2019 – Minulla on kotonani lukuisia kirjahyllyjä. Ja lisäksi minulla on Ihanimpien Kirjojen Hylly. Ihanimmista kirjoista monet ovat runokokoelmia. Niihin voi palata aina uudestaan, ja monet niistä on rakastettu risoiksi. Miten monta kertaa olen ehtinyt kulkea Eeva-Liisa Mannerin seurassa Tämän matkan? Runon lukeminen ei vie kauan, mutta runossa viipyminen voi viedä koko elämän mitan.

Äänikirja kukoistaa! Mitä jää kirjailijalle viivan alle?

Kuva: Tomi Kontio

TOIMINNANJOHTAJALTA 4/2019 – Tämän vuoden kuluessa on käynyt selväksi, että äänikirjat ovat toden teolla lyöneet läpi Suomessa. Äänikirjojen konsepti onkin kuluttajalle helppo. Kuukausimaksua vastaan käyttöön saa ison kirjaston, ja koska puhelin ja kuulokkeet kulkevat monella joka tapauksessa laukussa tai taskussa, on kirjojen kuuntelu ollut helppo liittää osaksi arkisia askareita.

Tässä ammatissa mikään ei lopu

Irja Sinivaara. Kuva: Tomi Kontio

Mitä kirjoittamiselle tapahtuu kun kirjailija ikääntyy, ja kuinka kustannusmaailma suhtautuu ikääntyvään kirjailijaan? Mitä eläkkeelle siirtyminen tarkoittaa, jos työnä ovat ajattelu, muisti, sanat ja kirjaimet? Haastateltavina Irja Sinivaara, Mirjami Kälkäjä ja Olli Jalonen.

Sisällysluettelo 4/2019 – Teema: virtaa!

Pääkirjoitus
Sirpa Kähkönen: Joutilaan mietteitä

Kolumni
Kristiina Saha: Oma Pariisini

Kirjailijakuva
Helmi Kekkonen: Maailmaa ihmetellen – Inka Nousiaisen haastattelu

Essi Kummu: Tässä ammatissa mikään ei lopu

Teema: virtaa!
Janne Ora: Oivalluksia ja työkaluja – työnohjauksella takaisin tekemisen rytmiin

Teema: virtaa!
Mistä virtaa jos uupumus uhkaa?

Kolumn
Jolin Slotte: Anteckningar från skyddsnätet

Koordinaatit
Pauliina Vanhatalo: Raahe

Essee
Mika Pekkola: Levon apologia

Toiminnanjohtajalta
Suvi Oinonen: Äänikirja kukoistaa! Mitä jää kirjailijalle viivan alle?

Lukuliite
Inger-Mari Aikio