Kirjailijaliitto Helsingin Kirjamessuilla 2023

Kirjailijaliiton oma ohjelma Helsingin Kirjamessuilla järjestetään lauantaina 28.10. Lisäksi järjestämme päättäjien tentin yhteistyössä Sanaston kanssa torstaina 26.10.

Messuosastomme löydät paikalta 6K58.

TO 26.10. 16.30–17.00, Hakaniemi

Päättäjät kirjailijoiden tentissä
Miten poliitikot aikovat pitää huolta kotimaisen kirjallisuuden nykytilasta ja tulevaisuudesta? Kirjailijat pääsevät tenttaamaan päättäjiä siitä, kuinka he aikovat edistää kotimaisen kirjallisuuden toimintaedellytyksiä.

Poliitikoille kysymyksiä esittävät Ville Hytönen, Riina Katajavuori ja Vilja-Tuulia Huotarinen. Kansanedustajista paikalla ovat Marko Kilpi (kok.) Mikko Ollikainen (RKP), Nasima Razmyar (SDP) ja Tiina Elo (vihr.). Keskustelua vetää toimittaja Alma Onali. Ohjelman toteuttavat Sanasto ja Suomen Kirjailijaliitto.

LA 28.10. 10.30–16.30, Töölö

10.30–11.00 Ruumiiseen liittyvä vallankäyttö

Millaista vallankäyttöä kirjailijan ruumiiseen kohdistuu? Entä millainen on tekstin ruumis, joka puhuu?

Haastattelija Laura Laakso, keskustelijoina E. L. Karhu ja Niko Hallikainen.

11.00–11.30 Kirjailijan kateus
Minkälaiset asiat tuottavat kateutta kirjailijassa: apurahat, verkostot, asema vai jokin aivan muu?

Haastattelija Salla Simukka, keskustelijoina Jani Nieminen ja Tuula Kallioniemi.

11.30–12.00 Sotakirjallisuus: historian havinaa vai hätkähdyttävän ajankohtaisia aiheita?

Millaista on nykyajan sotakirjallisuus?

Haastattelija Virpi Hämeen-Anttila, keskustelijoina Joonas Konstig ja Laura Lähteenmäki.

12.00–12.40 Runouden tulevaisuus
Miten runoilijat näkevät runouden tulevaisuuden?

Haastattelija Tuija Välipakka, keskustelijoina Sanna Karlström, Arto Lappi ja Mika Kivelä.

12.45–13.00 Kirjailija kiittää -palkinto

Suomen Kirjailijaliiton vuosittain myönnettävä Kirjailija kiittää -palkinto on perustettu tunnustukseksi henkilölle, ryhmälle, yhteisölle tai projektille, joka on edistänyt merkittävällä tavalla suomalaista kirjallisuutta ja lukemisharrastusta sekä vaikuttanut kirjallisuuspoliittiseen keskusteluun.

Palkinnon jakaa Suomen Kirjailijaliiton puheenjohtaja Ville Hytönen.

13.00–13.45 Tekoäly ja kirjallisuus

Mitä tekoäly merkitsee kirjailijoiden työn kannalta ja miten se vaikuttaa kirjallisuuteen?

Haastattelija Karo Hämäläinen, keskustelijoina kirjailijat Carita Forsgren ja Jussi Karjalainen sekä suomentaja Kaisa Ranta.

14.00–14.30 Kokemusasiantuntijuus ja sen käyttö kirjallisuudessa

Millä tavalla kirjailijat käyttävät kokemusasiantuntijoiden osaamista?

Haastattelija Laura Honkasalo, keskustelijoina Emmi Itäranta ja Sini Helminen.

14.30–15.00 Utopiat ja dystopiat: minkälaisia asioita kirjallisuudella voidaan tavoitella?

Onko dystopia utopiaa helpompi kuvitella? Voiko dystopiakirjallisuus myös herättää toivoa?

Haastattelija Antti Leikas, keskustelijoina Siiri Enoranta ja Jani Saxell.

15.00–15.30 Kirjailija, kysy kustantajalta

Mitä kirjailijat ovat aina halunneet kysyä kustantajalta?

Haastattelija Ville Hytönen ja keskustelijoina Anna Baijars (Gummerus) ja Lari Mäkelä (Otava).

15.30–16.00 Kysy kirjailijalta

Mitä olet aina halunnut tietää kirjailijan ammatista? Nyt on tilaisuutesi kysyä! Kirjailijat Hannu Kankaanpää, Pajtim Statovci ja Katri Tapola vastaavat yleisön kysymyksiin, haastattelijana toimii Paula Havaste.

Voit jättää kysymyksesi kirjailijoille Suomen Kirjailijaliiton messuosastolle 6K58.

16.00–16.30 Kirjoitin kirjani meren rannalla: kirjailijat ja residenssit

Millainen merkitys residensseissä työskentelyllä on kirjailijoille? Miten maiseman vaihto vaikuttaa omaan työvireeseen ja ideoihin?

Haastattelija Maaria Päivinen, keskustelijoina Saila Susiluoto ja Ville Ranta.

16.30–17.00 Voiko kirjailijan työllä elää?

Miten digitalisaatio ja uudet formaatit ovat vaikuttaneet kirjailijoiden tuloihin? Kirjailijaliitto ja Suomen tietokirjailijat ovat teettäneet jäsenilleen ensimmäistä kertaa yhteisen tulotutkimuksen. Mitä kyselyssä paljastui?

Kyselyn tuloksista keskustelevat Suomen Kirjailijaliiton ja Suomen tietokirjailijoiden puheenjohtajat Ville Hytönen ja Timo Tossavainen. Keskustelun juontaa Baba Lybeck.

Ohjelman toteuttavat Suomen Tietokirjailijat ja Suomen Kirjailijaliitto.