Kirjailijaliiton Tirlittan-palkinto 2024 Kirsti Kuroselle

Lasten- ja nuortenkirjallisuuden Tirlittan-palkinto myönnettiin Kirsti Kuroselle. Kirsti Kuronen on kirjailijana monipuolinen ja herkkävireinen lasten ja nuorten todellisuuden kuvaaja. Keskeinen piirre hänen kirjoissaan on rakkaus suomen kieleen. Kurosen kolme säeromaania ovat vakiinnuttaneet uuden lajityypin osaksi monimuotoista nuortenkirjallisuuttamme.

”Lasten- ja nuortenkirjallisuus on kaikenikäisille. Se on Suomessa monimuotoista, rohkeaa ja edellä aikaansa. Toivon, että kovista ajoista huolimatta jokainen kollega ja kirjailijaksi mielivä jaksaa uskoa omaansa ja tuntea arvonsa. Maailma tarvitsee kirjoja. Ne korjaavat todellisuutta ja lohduttavat. Kielessä ja leikissä kaikki on mahdollista”, sanoo Kuronen.

Kuvaaja: Jyrki Toivonen

Kurosen lasten- ja nuortenkirjoissa käsitellään vivahteikkaasti nuorille lukijoille läheisiä aihepiirejä. Kuronen kuvaa kipuilua lapsuuden ja aikuisuuden välitilassa eläytyvästi ja herkästi. Kirjailijana hän vahvistaa nuoren lukijan kykyä kuvitella ja uneksia sekä löytää maailmasta omat tärkeät asiansa. Kuronen luottaa kirjoissaan lukijan päättelykykyyn ja antaa kauniisti tilaa jokaisen omille havainnoille ja pohdinnoille.

”Tätä työtä hallitsee ikuinen epävarmuus siitä, tuleeko kohdatuksi, nähdyksi, ymmärretyksi. On ihmeellistä, kun niin käy. Muutkin uskovat siihen, mihin on aina itse uskonut. Kun oma työ puhuttelee ja koskettaa kanssakulkijoita, intohimo kirjoittamiseen vahvistuu. Saan vastakin kieputtaa kieltä, säveltää säkeitä, etsiä muotoja ja antaa tulkintojen asua aukoissa, ennen muuta rakastaa jokaista hahmoani. Lupaan etsiä ja eksyä, lumoutua. Kuunnella puita ja kuoveja. Lentää kohti ja olla kesken”, Kuronen sanoo.

Kuronen on kirjoittanut sekä runoja että proosaa. Hänen säeromaaninsa yhdistävät taidokkaasti molempia. Lyhyillä, intiimeillä säkeillä on hänen mukaansa mahdollista sukeltaa suoraan henkilön ajatuksiin ja tunteisiin.

”Vaikka kirjoittaminen on kuvittelemista, tarina on kirjoittajalleen täyttä totta. Kaikki mitä keksimäni henkilöt tuntevat ja kokevat, tapahtuu myös itselleni. Hetken mietinkin, kuvittelenko palkinnon. Ehkä sen sai joku kirjani hahmo. Mutta sehän on lähes sama asia, hahmo asuu minussa. Tunnustus on suuri kunnia meille molemmille”, Kuronen kertoo.

Kurosen herkkävireiset kuvakirjatekstit kannustavat lukijaa kellumaan sanoissa, kuuntelemaan kieltä sekä tutkimaan maailmaa kaikilla aisteilla. Kuronen puhuu kiireettömyyden ja leikkimielisyyden puolesta.

Suomen Kirjailijaliiton vuosittain jakama Tirlittan-palkinto on suuruudeltaan 10.000 €. Palkinto on nimetty Oiva Paloheimon luoman Tirlittan-hahmon mukaan, ja siihen kuuluu hahmon soitin okariina.

Kuva: Jyrki Luukkonen

Poimintoja Kirsti Kurosen tuotannosta

Kurosen esikoisteos Vili Voipio ilmestyi 2004 ja sen jälkeen Kuronen on julkaissut kirjoja sekä lapsille ja nuorille että aikuisille.

7-osaisessa Vili Voipio -sarjassa Kuronen kuvaa murrosikäisen tuntoja tavalla, johon nuoren lukijan on helppo samaistua. Sarjan viimeisessä osassa on sanataideharjoituksia, mikä kertoo Kurosen tavasta kirjoittaa: hän kannustaa lukijoitaan kokeilemaan kielen ja kirjoittamisen mahdollisuuksia.

Nuortenromaani Seelanti on tiivistunnelmainen kertomus julkisuutta janoavien nuorten oleskelusta autiolla saarella. Teoksessa pohditaan nuorille tärkeitä teemoja kuten sosiaalista mediaa ja kiusaamista.

Paha puuska on vaikuttava kuvaus surutyöstä veljen kuoleman jälkeen, Pönttö kuvaa nuoren itsenäistymisen haasteita ja Merikki pohtii ystävyyden karikoita sekä oman elämänvoiman löytämistä.

Lue myös:
Kirsti Kurosen palkintopuhe