Kirjailijaliiton puheenjohtaja Ville Hytönen vetoaa kirjailijoiden ja kirjallisuuden puolesta

Rakkaat kanssakulkijat, senaattorit ja kirjailijat,

kuten olette varmasti huomanneet liiton viestinnästä, koskaan sitten sisällissodan ei ole ammattimme tilanne ollut niin uhan alla kuin näinä päivinä.

Samaan aikaan tuhotaan tekstuaalista tekijänoikeuttamme, mutta myös uhataan tulonrakennusrakennettamme vähentämällä kirjasto-ostojen tukia erityisesti vähiten myydyimpiemme erikoislajien, mutta toisaalta eniten kulttuurisesti vaikuttavien tekstiemme osalta.

Siihen kuuluu sivistyksemme syvimmät juovat, runous, esseistiikka, aforistiikka, mutta myös kaikista paras tavoittavuutemme, teksti, joka yhdistää ihmiset yhteiskuntaan. Selkokirjallisuus.

Uhan alla oleva selkokirjallisuus palvelee sekä niitä, jotka eivät kykene lukemaan vaikeaa tekstiä. Se palvelee maahanmuuttajia, kehitysvammaisia, neurokirjolla olevia, monia ihmisiä, joilla ei ole kykyä muuten lukea kirjallisuutta. Nyt ollaan leikkaamassa tältä porukalta. Leikataan lukemisenhalulta.

Tämä on pöyristyttävä kehitys, jotain sellaista, jota en olisi koskaan halunnut nähdä kirjailijana tai kirjallisuuden lukijana, suomalaisena, Suomen kansalaisena.

Suomi on ainoa maa koko maailmassa, joka aikoo nostaa kirjallisuuden veroa. Samaan aikaan Euroopan unioni kannustaa laskemaan kirjaa koskevaa veroa. Kaikki muut laskevat, paitsi tietysti ne, joilla on jo nollaveroprosentti, kuten Irlanti, Iso-Britannia, Ukraina ja Norja.

Suomi tulee nousemaan tämän muutoksen jälkeen koko Euroopan ja maailman (jos ei lasketa diktaattorimaita) toiseksi suurimmaksi kirjan verottajaksi. Entiset kärkimaat Bulgaria ja Albania ovat alentaneet kirjaveroaan kuuteen ja kymmeneen prosenttiin.

Kruununa kaiken päälle kirjailijoiden tekijänoikeutta pyritään horjuttamaan. Nyt on viimeinen mahdollisuus vaikuttaa omaan kansanedustajaan, ettei äänikirjan lukijalla tulisi olemaan osuutta äänikirjasta saatavasta e-lainauskorvaustulosta (lue aiheesta lisää liiton sivuilla).

Hallitus on valinnut linjan tuhota kulttuurisen Suomen. Toivon, että kansalaiset eivät allekirjoita tätä. Kuten 1900-luvun vaihteessa oli tärkeää, kirjailijat kannattivat uutta yhteiskuntaa, josta tulikin loppujen lopuksi yksi parhaista maailmassa.

Hyvä suomen kieltä puolustava äänestäjä, ota kantaa! Ota yhteyttä kansanedustajaasi. Nyt tapahtuu jotain, mitä ei voi koskaan enää peruuttaa.

Ville Hytönen, puheenjohtaja, Suomen Kirjailijaliitto