Hannu Niklander Kirjailijaliiton kunniajäseneksi

Hannu Niklander, kuva Tomi Kontio

Suomen Kirjailijaliitto on kutsunut kirjailija Hannu Niklanderin kunniajäsenekseen syyskokouksessaan 20.11.2021. Kirjailijaliiton kunniajäseneksi voidaan kutsua liiton tarkoitusperiä ja suomalaista kirjallisuutta ansiokkaasti edistäneitä suomalaisia ja ulkomaalaisia henkilöitä.

Hannu Niklanderin (s. 1951) esikoisteos, runokokoelma Kotiinpäin ilmestyi vuonna 1974. Kaikkiaan Niklander on julkaissut yli kaksikymmentä teosta: runo- ja novellikokoelmia, romaaneja sekä esseistiikkaa. Lisäksi Niklander on tunnettu erityisesti tarkkakatseisista matkaesseistä ja -kirjoista, jotka tarjoilevat lukijoille havaintoja ja yllättäviä näkökulmia ympäri maailman. Oman kirjailijantyönsä ohella Niklander on toiminut myös kriitikkona ja suomentajana.

Niklander kuului Kirjailijaliiton johtokuntaan vuosina 2001–2003 ja 2005–2019 ja toimi liiton varapuheenjohtajana vuodet 2007–2019. Johtokunnan jäsenenä Niklander on ollut mukana erityisesti liiton kansainvälisessä toiminnassa ja edustanut liittoa mm. European Writers’ Councilin sekä Baltic Writers’ Councilin hallituksissa. Kansainvälisen toiminnan vastaparina Niklander on tuttu näky erityisesti kotimaisten kirjailijayhdistysten vuosittaisissa tapaamisissa, joissa pääpaino on paikallisessa kirjallisuuden eteen tehtävässä työssä.

Hannu Niklander on niin kotimaisen kuin kansainvälisenkin kirjallisuuden tuntija, sivistynyt maailmanmatkaaja ja todellinen polyglotti, jonka inspiroivista pienoisluennoista moni liiton jäsen on saanut nauttia niin matkoilla kuin kotimaassakin.

Kirjailijaliitto kiittää Hannu Niklanderia sitoutuneesta ja paneutuneesta työstä vuosien varrella.

> Hannu Niklanderin puhe syyskokouksessa 2021

> Kirjailijaliiton kunniajäsenet