Ville Hytönen jatkaa Suomen Kirjailijaliiton puheenjohtajana

Kuva: Jyri Pitkänen

Suomen Kirjailijaliitto valitsi kirjailija Ville Hytösen jatkokaudelle puheenjohtajakseen liiton syyskokouksessa Helsingin Musiikkitalossa lauantaina 18.11.2023. Toinen puheenjohtajaehdokas oli kirjailija Antti Leikas. Hytösen toimikausi kestää kolme vuotta vuoden 2026 loppuun saakka.

Ville Hytönen on Virossa asuva kirjailija, runoilija ja kirjallisuusalan vaikuttaja. Hänen tuotantoonsa kuuluu romaaneja, runoja, aforismeja ja lastenkirjoja. Hytönen on toiminut liiton puheenjohtajana viimeisen vuoden ajan ja sitä ennen hän oli liiton johtokunnan varsinainen jäsen vuodesta 2020 alkaen ja varajäsen vuosina 2019–2020.

”Olen otettu siitä, että voin jatkaa 126-vuotiaan arvokkaan liiton johdossa ja vieläpä ensimmäisenä ulkosuomalaisena puheenjohtajana. Hyvässä hengessä menneet vaalit osoittivat, että meillä on yhteinen tahto tehdä yhdessä töitä kirjailijoiden eteen”, Hytönen toteaa tuoreeltaan valintansa jälkeen.

”Kirjailijaliitto tulee entiseen tapaan edistämään kirjailijoiden työtä ja hyvinvointia. Sanoin lehtihaastattelussa jo 2000-luvun alussa nuorena kirjankustantajana, että suomalaisen kirjallisuuden puolustaminen on elämäntehtäväni. Se saattoi kuulostaa vähän huvittavalta tai julkealta 20-vuotiaan suusta, mutta nyt 41-vuotiaana voin todeta, että sama pyrkimys ohjaa edelleenkin toimintaani”, Hytönen summaa.

Hytösen kaudella painotuksia tulee olemaan kollektiivisen neuvotteluoikeuden mahdollisuuksien kartoittamisessa, tekijänoikeuksien edistämisessä ja kirjailijoiden eläkeasioissa. Suurimmat haasteet liittyvät äänikirjoihin ja lainauskorvauksiin.

”Seuraavan kolmen vuoden aikana Kirjailijaliitto jatkaa voimakasta edunvalvontaa, yhteiskunnallista vaikuttamista lukemisen saralla sekä pyrkii suurempaan rooliin kansainvälisisissä kirjailijakysymyksissä.”

Kirjailijaliiton syyskokous valitsi uusina jäseninä liiton johtokuntaan kirjailijat Paula Havasteen, Maaria Päivisen ja Hanna Rytin. Heidän toimikautensa alkaa vuoden 2024 alusta. Johtokunnan jäseninä jatkavat vuoden 2024 alusta kirjailijat Laura Honkasalo, Virpi Hämeen-Anttila, Juha-Pekka Koskinen, Antti Leikas ja Salla Simukka. Johtokunnan varajäsenet vuoden 2024 alusta ovat kirjailijat Sami Hilvo, Anneli Kanto, Päivi Lukkarila ja Sinikka Vuola.

Kirjailijaliiton kirjalliseen lautakuntaan valittiin seuraavaksi kolmivuotiskaudeksi kirjailijat Tittamari Marttinen ja Anne Leinonen (varajäsen).

Haastattelupyynnöt

Viestintäpäällikkö Hanna-Reetta Schreck