Tunnelmia Kirjallisuuspolitiikkaa! paneelista

Kirjallisuuspolitiikkaa!-vaalipaneeli täytti keskiviikkona 1.3. keskustakirjasto Oodin Maijansalin 📚

Paneelikeskusteluun osallistuivat eduskuntavaaliehdokkaat Saara Hyrkkö (vihr.), Minja Koskela (vas.), Sari Essayah (kd.), Hilkka Kemppi (kesk.), Sari Sarkomaa (kok.), Eeva-Johanna Eloranta (sd.), Juho Eerola (ps.) ja Eva Biaudet (r.).

Tilaisuuden avaussanat lausui OKM:n kulttuuri- ja taidepolitiikan osaston ylijohtaja Riitta Kaivosoja, minkä jälkeen Suomen Kirjailijaliiton toiminnanjohtaja Ilmi Villacís ja Suomen Kustannusyhdistyksen johtaja Sakari Laiho kertoivat Kirjallisuuspoliittisesta ohjelmasta. Kirja-alan toimijat haluavat, että valtio luo ohjelman avulla kokonaisvaltaisen näkemyksen kirja-alan tavoitteelliseksi kehittämiseksi.

Paneelikeskustelun aiheita olivat muun muassa kirjailijoiden toimeentulo ja sosiaaliturva, kirjallisuuden merkitys yhteiskunnalle, kirja-alan digitalisaatio sekä oppimateriaalien tuotanto.

❗Kaikki panelistit kannattivat Kirjallisuuspoliittista ohjelmaa.❗

Tilaisuuden moderaattoreina toimivat loistavat Helsingin Kirjamessujen ohjelmajohtaja, toimittaja Ville Blåfield ja Turun Kirjamessujen ohjelmajohtaja, kirjailija Vilja-Tuulia Huotarinen.

Vilja-Tuulia Huotarinen totesi avauspuheenvuorossaan:

”Lukemisella tuodaan mittavat määrät hyvinvointia tähän yhteiskuntaan, poistetaan yksinäisyyttä, kasvatetaan kielellistä kapasiteettia, joka on valtaa. Kansalaiselle ja koko kansakunnalle.”

Tilaisuuden jälkitallenne löytyy Sanaston YouTube-kanavalta.

Kirjailijaliitto järjesti tilaisuuden yhdessä Sanaston, Finlands svenska författareförening rf:n, Suomen kääntäjien ja tulkkien sekä Suomen Tietokirjailijoiden kanssa.

Lämmin kiitos kaikille osallistuneille niin Oodissa kuin striimin välityksellä 💞!

Kuvat: Iiro Rautiainen