Tunnelmia Kirjallisuuspolitiikkaa! paneelista

Kirjallisuuspolitiikkaa!-vaalipaneeli t√§ytti keskiviikkona 1.3. keskustakirjasto Oodin Maijansalin ūüďö

Paneelikeskusteluun osallistuivat eduskuntavaaliehdokkaat Saara Hyrkkö (vihr.), Minja Koskela (vas.), Sari Essayah (kd.), Hilkka Kemppi (kesk.), Sari Sarkomaa (kok.), Eeva-Johanna Eloranta (sd.), Juho Eerola (ps.) ja Eva Biaudet (r.).

Tilaisuuden avaussanat lausui OKM:n kulttuuri- ja taidepolitiikan osaston ylijohtaja Riitta Kaivosoja, minkä jälkeen Suomen Kirjailijaliiton toiminnanjohtaja Ilmi Villacís ja Suomen Kustannusyhdistyksen johtaja Sakari Laiho kertoivat Kirjallisuuspoliittisesta ohjelmasta. Kirja-alan toimijat haluavat, että valtio luo ohjelman avulla kokonaisvaltaisen näkemyksen kirja-alan tavoitteelliseksi kehittämiseksi.

Paneelikeskustelun aiheita olivat muun muassa kirjailijoiden toimeentulo ja sosiaaliturva, kirjallisuuden merkitys yhteiskunnalle, kirja-alan digitalisaatio sekä oppimateriaalien tuotanto.

‚ĚóKaikki panelistit kannattivat Kirjallisuuspoliittista ohjelmaa.‚Ěó

Tilaisuuden moderaattoreina toimivat loistavat Helsingin Kirjamessujen ohjelmajohtaja, toimittaja Ville Blåfield ja Turun Kirjamessujen ohjelmajohtaja, kirjailija Vilja-Tuulia Huotarinen.

Vilja-Tuulia Huotarinen totesi avauspuheenvuorossaan:

”Lukemisella tuodaan mittavat m√§√§r√§t hyvinvointia t√§h√§n yhteiskuntaan, poistetaan yksin√§isyytt√§, kasvatetaan kielellist√§ kapasiteettia, joka on valtaa. Kansalaiselle ja koko kansakunnalle.‚ÄĚ

Tilaisuuden jälkitallenne löytyy Sanaston YouTube-kanavalta.

Kirjailijaliitto järjesti tilaisuuden yhdessä Sanaston, Finlands svenska författareförening rf:n, Suomen kääntäjien ja tulkkien sekä Suomen Tietokirjailijoiden kanssa.

L√§mmin kiitos kaikille osallistuneille niin Oodissa kuin striimin v√§lityksell√§ ūüíě!

Kuvat: Iiro Rautiainen