Marja-Leena Tiainen Kirjailijaliiton kunniajäseneksi

Kuva: Marko Koivistoinen

Suomen Kirjailijaliitto kutsui syyskokouksessaan 18.11. kunniajäsenekseen kirjailija Marja-Leena Tiaisen. Marja-Leena Tiainen on hurmaava ja monipuolinen kirjailija, jonka tuotannosta nuoret ja vanhat lukijat ovat saaneet nauttia jo 1980-luvulta lähtien.

Suomen Kirjailijaliitolle ja koko suomalaiselle kirjallisuudelle Tiaisen panos on kirjoittamisen lisäksi liittynyt erityisesti lukemiseen. Monissa palkintoraadeissa sekä liiton luottamustehtävissä Tiaisen paneutuva, tarkka ja tinkimätön läheltä lukemisen taitonsa on osoittautunut äärettömän arvokkaaksi, sillä elävä kirjallisuus vaatii paitsi uudistumiskykyisiä kirjailijoita myös oivaltavia lukijoita. Marja-Leena Tiainen edustaa upealla tavalla näitä molempia.

Tiaisen kertoo, että raatityön ansiosta hänen kirjallisuusmakunsa laajeni, syveni ja kehittyi. Hän pitää lukutyötä kunniatehtävänä.

”Kaiken lukemani jälkeen voin vain ihastella, miten rikasta, monipuolista ja vaikuttavaa kaunokirjallisuutta Suomessa julkaistaan.”

Kirjailijaliiton johtokunnassa työskennelleen Tiaisen mukaan liiton tehtävä on huolehtia siitä, että kirjailijan työn arvostus näkyy juhlapuheiden lisäksi myös konkreettisesti.

”Kirjailijoiden tulonmuodostus on sirpaloitunut. Rahaa voi tulla useista lähteistä, mutta useimmille sitä tulee liian vähän. Päätoiminen kirjailijan ammatin harjoittaminen Suomessa on mahdotonta ilman apurahoitusta. Olisikin toivottavaa, että valtiovalta ei nostaisi kirjan arvonlisäveroa eikä leikkaisi, vaan lisäisi apurahoja ja taiteilijaeläkkeitä. Toivon myös, että vähälevikkisen kirjallisuuden valtionapu säilyy budjetissa.”

Tiainen iloitsee siitä, että liiton toimielimiin hakeutuu edelleen kirjailijoita, jotka tekevät tärkeää vaikuttamistyötä kirjailijan aseman ja työn edellytyksien eteen.

”Olen ylpeä liitostamme, sen jäsenistä ja toimiston osaavasta väestä. Kiitos kirjoistanne, rakkaat kollegat. Jatkakaa kirjoittamista.”

Kirjailijaliiton kunniajäseneksi voidaan kutsua liiton tarkoitusperiä ja suomalaista kirjallisuutta ansiokkaasti edistäneitä suomalaisia ja ulkomaalaisia henkilöitä. Kunniajäsenet nimeää liiton kokous johtokunnan esityksestä.