Kirjailijaliitto Turun Kirjamessuilla 2021

Kaivatut kirjamessut saapuvat välivuoden jälkeen Turkuun taas lokakuussa! Suomen vanhin kirjallisuuden messutapahtuma tarjoaa 1.–3.10. satoja esiintyjiä ja ohjelmanumeroita. Tämän vuoden pääteemana on musiikki.

Suomen Kirjailijaliitto on vahvasti mukana messuilla. Osastollamme A40 voit tutustua kirjailijoiden ammattiin ja äänikirjojen vaikutukseen kirjailijan tulonmuodostuksessa. Tunnustaudu kaunosieluksi ja nappaa mukaan rintanappimme tai kirjanmerkki!

Kirjailijaliiton monipuolinen ohjelma valtaa Fiore-lavan lauantaina 2.10. klo 12–14:30. Aiheitamme ovat muun muassa äänikirjojen suosion vaikutus työn alla oleviin teksteihin, henkilöhahmojen nimeäminen ja kirjailija salakuuntelijana.

Ohjelmassamme on myös Eeva-Liisa Mannerin juhlavuoden kunniaksi Mannerin merkitystä käsittelevä keskustelu Agricola-lavalla lauantaina klo 10:30–11:00. Tuija Välipakan kanssa keskustelevat ja Mannerin runoja lukevat Olli Heikkonen ja Helena Sinervo.

Kirjailijaliiton lavaohjelma Turun Kirjamessuilla la 2.10.2021

Agricola-lava

10:30–11:00 ”MAAILMA ON MINUN AISTIENI RUNOELMA”
Eeva-Liisa Mannerin syntymästä on tänä vuonna 100 vuotta. Manner uudisti suomalaista runoilmaisua ja hänet tunnetaan suomenkielisen lyriikan modernismin uranuurtajana. Millainen merkitys ja vaikutus Mannerilla on nykyrunoilijoille? Tuija Välipakan kanssa keskustelemassa ja Mannerin runoja lukemassa Olli Heikkonen ja Helena Sinervo. Keskustelu on katsottavissa suorana Facebook-sivuillamme.

Fiore-lava

12:00–12:20 #AMMATTINAKIRJAILIJA
Millaista kirjailijan työ todella on? Miltä kirjailijan työhuone tai tavallinen työpäivä näyttävät? Kirjailijan arjesta keskustelevat Hanna-Riikka Kuisma ja Aki Ollikainen, haastattelijana Juhani Känkänen.

12:30–12:50 ÄÄNIKIRJA – KIRJALLISUUDEN TULEVAISUUS?
Äänikirjojen suosio kasvaa hurjaa vauhtia. Kaikki kirjat eivät kuitenkaan käänny äänikirjaformaattiin. Vaikuttaako äänikirjan suosio työn alla oleviin teksteihin? Karo Hämäläinen haastattelee Anu Kaajaa ja Jari Järvelää. Keskustelu on katsottavissa suorana Facebook-sivuillamme.

13:00–13:20 ONKO NIMELLÄ VÄLIÄ?
Miten henkilöhahmo saa nimen? Mikä on suomen kielen rooli mielikuvituksellisten nimien synnyssä tai tekeekö nimi pahiksen? Nimien merkityksestä Sini Helmistä ja Kai Ekholmia haastattelee Arttu Tuominen.

13:30–13:50 KIRJAILIJA SALAKUUNTELIJANA
Millaisia elementtejä omasta elämästään ja ympäristöstään kirjailija voi poimia? Mistä löytää aiheita kirjoittamiseen, tai saako kirjailija kirjoittaa myös läheisten elämästä? Maritta Lintusen kanssa keskustelevat Heidi Köngäs ja Jani Nieminen.

14:00–14:20 RUNOUDEN UUDET VALTATIET
Mistä runokirja löytää kustantajansa? Löytävätkö lukijat runon luo? Tiina Lehikoisen kanssa keskustelemassa Raisa Jäntti ja Kalle Niinikangas. Keskustelu on katsottavissa suorana Facebook-sivuillamme.

Seuraamme tarkasti viranomaissuosituksia ja huomioimme osastollamme ja lavaohjelmassamme kaikki messujen terveysturvallisuusohjeet.