Kirjailijaliiton tunnustuspalkinto Leena Krohnille

Kirjailijaliiton tunnustuspalkinto 2024 myönnettiin kirjailija Leena Krohnille. Palkinto myönnetään tunnustuksena kirjailijan koko tuotannosta ja työstä kirjallisuuden hyväksi. Krohn on kirjoittanut 1970-luvulta alkaen lukuisia romaaneja, novelleja ja esseitä sekä lasten- ja nuortenkirjoja.

Krohnin tuotantoa on käännetty parillekymmenelle kielelle ja hän maailmalla yksi tunnetuimmista suomalaisista kirjailijoista. Hän kirjoitti uuskummaa ja reaalifantasiaa jo kauan ennen kuin genrejä oli nimetty.

Kuva: Liisa Takala / Teos

Leena Krohnin kertojanääni on ainutlaatuinen ja mielikuvitus rajaton. Krohnin tuotannossa maailma on yhtä aikaa hämmentävän vieras ja tuttu, ja sanojen väleissä tuntuu piilevän salattuja merkityksiä. Syvyydestä huolimatta Krohn jättää tilaa lukijan omille ajatuksille ja tulkinnoille.

Kertomukset liikkuvat hyönteiskaupungeista paradoksien arkistoon ja unelmakuolemaan. Krohnin tuotannolle on ominaista filosofinen pohdinta ja unenomainen outous. Merkilliset tarinat käsittelevät suuria inhimillisiä kysymyksiä vapaiden valintojen tekemisestä, kommunikaation vaikeudesta, yhteisestä todellisuudesta ja tajunnasta. Tuotannollaan Krohn myös todistaa, että suomi on elävä, monivivahteinen ja ilmaisuvoimainen kieli.

“Olen erityisen iloinen siitä, että tämä tunnustus myönnetään toisilta saman työn tekijöiltä, ihmisiltä, joille kirjoittaminen on elämän pituinen tehtävä. Kirjoituksen alku ovat hiekkaan piirretyt merkit, jotka meri huuhtoo pois. Meidänkin merkkimme, sanamme, lauseemme, tekstimme, teoksemme nielaisee ajan valtameri. Sitä ennen niillä on merkityksensä, sitä ennen ne rakentavat maailmankirjallisuuden ihmeellistä, aina keskeneräistä kaupunkia. Kirjoitamme ja yhä kirjoitamme siitä, mitä tiedämme, mitä toivomme, mihin uskomme ja mistä elämme”, Leena Krohn sanoo.

Kuva: Lumi Krohn

Kirjailijaliiton tunnustuspalkintoa on jaettu vuodesta 1949. Palkinto on suuruudeltaan 10.000 €.

Krohn on aiemmin palkittu mm. valtion kirjallisuuspalkinnolla 1989, Eino Leinon palkinnolla 2017 ja Finlandialla teoksesta Matemaattisia olioita tai jaettuja unia (WSOY) vuonna 1992.

Lue myös:
Leena Krohnin palkintopuhe