Hallituksen kirjallisuuspolitiikka on hölmöläisten peiton jatkamista

Petteri Orpon hallituksen ohjelmassa puhutaan muun muassa lukutaidon edistämisestä, mutta hallitus toimii itse kuin hölmöläiset lyhyttä peittoa jatkaessaan: lukutaitoa edistetään korottamalla kirjan arvonlisäveroa. Nyt on paljastunut, että hallitus suunnittelee vielä vähälevikkisen laatukirjallisuuden ostotuen poistamista.

Kyse on vuosittain vajaasta miljoonasta eurosta, jolla kunnalliset kirjastot ovat voineet tilata esimerkiksi lapsille ja erityisryhmille tarkoitettuja laadukkaita kotimaisia ja käännettyjä kirjoja. Mitkä tahansa kirjat eivät kuulu tämän tuen piiriin, vaan teokset hankitaan valtion kirjallisuustoimikunnan, Tiedonjulkistamisen neuvottelukunnan, Selkokeskuksen ja Valokuvataiteilijoiden liiton asiantuntijoiden koostamalta noin 700–900 teoksen listalta. Tukilistalla on myös korkeakirjallista, mutta vähälevikkistä kirjallisuutta, kuten vaikkapa esseistiikkaa, runoutta tai aforistiikkaa.

Tietoyhteiskunnan ja sivistyksen kehityksen kannalta on elintärkeää, että kirjastoissa on saatavilla myös sellaista laatukirjallisuutta, josta ei tule myyntimenestyksiä. Monesti tällaisia teoksia julkaisevat pienet kustantamot. Teosten vähälevikkisyydestä huolimatta niillä on valtava merkitys suomalaisen kulttuurin ja kotimaisten kielten moninaisuudelle ja uudistumiselle. Voidaan sanoa, että suomalainen kirjallisuus kehittyy ennen kaikkea vähälevikkisen kotimaisten ja käännettyjen laatuteosten kautta. Sama pätee eri tiedonalojen suomalaiseen sanastoon. Kirja ei ole eliitin luksustuote, vaan kuuluu kaikille kansalaisille. Se on demokratian tukipilari. Mitä enemmän luemme erilaisista asioista ja opimme uutta, sen paremmin ymmärrämme maailmaa ja voimme vastustaa virheellistä tietoa sekä siihen perustuvaa vaikuttamista.

Petteri Orpon hallituksen toimet ovat ikävällä tavalla murentamassa koko kirjallisuusalan perustaa. Yksittäisen miljoonan säästämiseksi ei pidä kiristää jo ennestään ahtaalla olevan alan toimintaedellytyksiä ja pilata tulevien sukupolvien mahdollisuuksia päästä monipuolisen tiedon ja kulttuurin äärelle. Vähälevikkisen kirjallisuuden ostotuki tulee säilyttää ja kirjan arvonlisävero on nostamisen sijaan laskettava eurooppalaiselle keskitasolle.

Sirpa Alkunen, puheenjohtaja, Suomen kääntäjien ja tulkkien liitto ry.

Ville Hytönen, puheenjohtaja, Suomen Kirjailijaliitto ry.

Hannele Mikaela Taivassalo, ordförande, Finlands svenska författareförening rf.

Timo Tossavainen, puheenjohtaja, Suomen tietokirjailijat ry.