Vaikuttaminen vaatii näkyvyyttä

Kuva: Heli Sorjonen

Tämänkertaisen toiminnanjohtajan palstan kirjoitimme yhdessä viestintäpäällikkö Hanna-Reetta Schreckin kanssa. Aihe kun koskee viestintää ja näkyvyyttä. Ei ole varmaan jäänyt huomaamatta, että Kirjailijaliitto on panostanut viime aikoina erityisen paljon viestintään ja viestinnän resursseja on vahvistettu uudella osaajalla. Kesäkuussa aloittaa työnsä uusi tiedottajamme Leena Pihkala. Entuudestaan viestintätyössä on mukana tapahtuma- ja viestintäkoordinaattori Laura Salo.

Monet yhteistyökumppanimmekaan eivät ymmärrä kirjailijan työn erityislaatua ja päättäjien huomio herää usein vasta silloin, kun asia nousee esille julkisuudessa. Yritykset hankkivat näkyvyyttä maksamalla suuria summia, mutta meidän näkyvyytemme luodaan toisella tavalla. Meidän asiamme on sen verran erilainen, ettei huomiota saada rahalla vaan ansaitsemalla.

Kirjailijan työ ansaitsee huomiota. Keinoja siihen on monia, mutta sellaisia kanavia, joissa kirjailija kertoo suoraan työstään, huolistaan ja unelmistaan ei kuitenkaan ole. Kirjailija-lehti on sellainen, mutta se on tähän asti ollut vain harvojen luettavissa. Hienot sisällöt menneiltä vuosilta ovat hukkuneet kierrätyspaperin joukkoon.

Haluamme tuoda Kirjailija-lehden suuren yleisön luettavaksi. Kirjailijaliiton johtokunta on pitkän pohdiskelun ja tarkan analyysin perusteella päättänyt, että lehti siirtyy nettiin vuoden 2024 alusta ja on siten kaikkien vapaasti luettavissa. Myös lehden arkistoa aletaan pikkuhiljaa siirtää nettiin samaan aikaan. Tämä lisää lehden vaikuttavuutta ja saavutettavuutta huomattavasti. Sekä liiton jäsenet että muut kirjailijat ja kirjailijan ammatista uneksijat saavat käsiinsä lehden, joka kertoo kirjailijan elämästä.

Lehden nettiin vieminen ei vaikuta lehden sisältöön ja laatuun. Sen myötä kirjailijat saavat enemmän tilaisuuksia kirjoittaa lehteen. Tavoite on, että jokaista numeroa lukee nykyisen runsaan tuhannen silmäparin lisäksi monta kymmentä tuhatta silmäparia ja että Kirjailija-lehden arvokkaasta sisällöstä voi nauttia yhä useampi kirjallisuuden rakastaja.

Kirjailija-lehden nettiin siirtymisen lisäksi liitossa on suunnitteilla muitakin digitaalisia edistysaskelia. Kaikki tämä tapahtuu jäseniä neuvoen ja auttaen. Kenenkään ei tarvitse olla huolissaan, että tippuu junasta. Lupaamme, että kaikki pysyvät kyydissä ja kaikki hyötyvät kehityksestä.

Vuosittainen paperinen jäsenluettelo jää historiaan monesta syystä. Tärkeimpänä niistä on turvallisuus. Nykyinen teknologia mahdollistaa huomattavasti turvallisemman tavan pitää jäsentietoja tallella ja jakaa niitä tarvitsevien kanssa. Tulevaisuudessa jokaisella jäsenellä on mahdollisuus vaikuttaa siihen, miten ja kuka hänen tietojaan näkee.

Myös jäsenkortista tulee mobiiliversio viimeisimpien käytäntöjen mukaisesti. Samalla kehitetään jäsenkortilla saatavia etuja ja alennuksia. Tarkoituksena on, että kortti toisi jäsenelle aidosti lisäarvoa.

Kaikki nämä päätökset ja kehitysaskeleet tähtäävät siihen, että voimme palvella paremmin teitä, jäseniämme. Olemme myös valmiita perustelemaan ja antamaan vastauksia kaikkiin kysymyksiin, mitä uuteen aikaan siirtyminen nostattaa. Lopputuloksen toivomme olevan nykyaikainen, avoin ja arvokas Kirjailijaliitto.