Suomen Kirjailijaliiton tunnustuspalkinto Kaari Utriolle, lasten- ja nuortenkirjallisuuden Tirlittan-palkinto Jorma Ranivaaralle

Suomen Kirjailijaliiton koko kirjallisesta urasta myönnettävät palkinnot jaettiin Turun Kirjamessuilla sunnuntaina 5.10.2014. Kirjailijaliiton 10 000 euron suuruinen tunnustuspalkinto jaettiin
Kaari Utriolle ja 7 000 euron suuruinen lasten- ja nuortenkirjallisuuden Tirlittan-palkinto
Jorma Ranivaaralle.

Kaari Utrio on yksi Suomen luetuimmista, monipuolisimmista ja tuotteliaimmista kirjailijoista, jonka ura alkoi jo vuonna 1968. Alusta pitäen lukija on voinut luottaa siihen, että fiktion kehyksenä oleva maailma on yksityiskohtia myöten todenmukainen, erityisenä painopisteenään naisen ja perheen asema ja olosuhteet.

Kaari Utrio toimi Suomen Kirjailijaliiton johtokunnassa 1987 – 1991 ja valtion kirjallisuustoimikunnassa 1982-1988. Utrio on saanut mm. valtion kirjallisuuspalkinnon 1973, Pro Finlandia –mitalin 1993, Marja-Liisa Vartio –palkinnon 1998 sekä WSOY:n kirjallisuussäätiön tunnustuspalkinnon 2011. Taiteilijaprofessorina hän toimi 1995 – 2000.

Jorma Ranivaaran laajasta tuotannosta nuorille suunnatut teokset ovat olleet ehdokkaina sekä Finlandia Junior –että Topelius-palkinnon saajiksi. Esikoisteoksestaan Vanha Rahikainen ja valkoinen Iljušin hän sai vuonna 1968 Kalevi Jäntin palkinnon. Sortumatta mustavalkoisuuteen, Ranivaaran teoksissa otetaan kantaa niin nuorten skeittiramppien kuin eläkeläismiehen vapauksien puolesta. Ranivaaran teoksissa kapinahenkeä kirkastaa sanavalmis huumori.

Kirjailijaliiton tunnustuspalkintoa on jaettu vuodesta 1949 ja Tirlittan-palkintoa vuodesta 1993 asti.

Lisätietoja: puheenjohtaja Tuula-Liina Varis, Suomen Kirjailijaliitto ry,
puh. 050 321 2171, tuulaliina.varis@kolumbus.fi