Äänikirjoista käytävä keskustelu juuri nyt

Kirjailijaliiton ennen joulua julkaisema Tekijänpalkkioselvitys 2022 on herättänyt vilkasta keskustelua mediassa. Erityisesti huomio on kiinnittynyt kirjailijoiden äänikirjoista saamaan kohtuuttoman matalaan palkkiotasoon sekä epäkohtiin tilityksien läpinäkyvyydessä. Virinnyt keskustelu on tärkeää, sillä käsillä on kirjailijoiden kannalta merkittävä murros, joka muuttaa alan toimintalogiikkaa ja kirjailijoiden ansaintaa ratkaisevasti.

”Jotta ammattimaista kirjallisuutta olisi jatkossakin, se vaatii kirjailijan työn rahallista arvostamista, toisin sanoen asiallista korvausta haastavasta työstä”, toteaa Kirjailijaliiton puheenjohtaja Ville Hytönen HS:n tuoreessa 10.1.2023 julkaistussa äänikirjoja käsittelevässä jutussa.

Liiton selvityksen ja sen tiedotteen pohjalta mediassa on ilmestynyt vuoden 2022 lopulla ja vuoden 2023 alussa ainakin seuraavat jutut:

HS 10.1.2023: Hinnat nousivat, mutta äänikirja­bisneksestä hyötyy silti eniten kuluttaja, sanoo Suomen Kirjailijaliiton puheenjohtaja.

HS 31.12.2022: Kuinka toimii kirja ilman a-kirjainta? Näitä asioita odotamme kirjallisuudessa

HS 27.12.2022, Mielipide, Juha Pietiläinen: Kirjailijoiden saamien korvausten on oltava kestävällä pohjalla.
Laadukkaan kirjallisuuden tulevaisuus on uhattuna.

YLE:n Aamu 22.12.2022 (kohdassa 1.26.00), keskustelemassa Eeva Kontu, Sonja Saarikoski ja Mikko Kosonen

HS 16.12.2022: Kirjailija saa Suomessa äänikirjasta 80 prosenttia huonomman palkkion kuin painetusta kirjasta

SK 16.12.2022: ”Kasvava myynti tekee loven kirjailijan kukkaroon” – ei kai sentään?