Lukeminen vaatii rauhaa. Järjestöt vetoavat Ukrainan lasten ja nuorten puolesta.

Kuvitus: Anna Sarvira

Lukeminen vaatii rauhaa. Vetoamme Venäjän päättäjiin Ukrainan lasten ja nuorten turvallisuuden ja kasvurauhan puolesta. Sota vaikuttaa vuosikausia miljooniin syyttömiin lapsiin, ja jonain päivänä he ovat päättämässä, eletäänkö rauhassa vai sotien. Lapsissa ja nuorissa on maanosamme ja koko maailman tulevaisuus. Kriittinen medialukutaito on tulevaisuudessa yhä tärkeämpi kansalaistaito. Vaadimme sotatoimien välitöntä lopettamista ja aktiivisia toimia rauhan puolesta, vihaa vastaan.

Ajatuksemme ovat ukrainalaisten kirjallisuusalan kollegoidemme, heidän perheidensä ja koko Ukrainan kansan luona. Olemme tehneet lahjoituksen Unicefille auttaaksemme lapsia ja nuoria Ukrainan kriisissä. Lisätietoa ja ohjeet lahjoitusten tekemiseen löydät Unicefin verkkosivulta www.unicef.fi.

Suomen Kirjailijaliitto ry
Suomen Nuorisokirjailijat ry
Finlands svenska författareförening rf
Kuvittajat ry
VaLas-kollektiivi

Kuvitus: Anna Sarvira

Anna Sarvira on kiovalainen kuvittaja, joka on ollut perustamassa ukrainalaiskuvittajien Pictoric-yhteenliittymää. Hän on nyt päässyt pakenemaan maastaan – toisin kuin monet ystävänsä ja sukulaisensa. Helmikuun alussa Moman sivuilla julkaistiin Anna Sarviran elämää sodan uhan alla käsittelevä kuvakertomus.

> Vetoomus venäjäksi: Финские организации призывают остановить войну во имя детей и молодежи Украины.