Suomen Kirjailijaliiton julkaisut

Kirjailijaliitto on historiansa aikana julkaissut lukuisia painettuja teoksia.

Kivelle perustettu – Suomen Kirjailijaliitto 1897–2017

Suomen Kirjailijaliiton 120-vuotisjuhlavuoden kunniaksi liitosta julkaistiin ensimmäinen historiateos. Dosentti Kai Häggmanin kirjoittama Kivelle perustettu – Suomen Kirjailijaliitto 1897–2017 (Otava) julkaistiin Aleksis Kiven ja suomalaisen kirjallisuuden päivänä 10.10.2017.

Teoksessa seurataan kirjailijoiden arkea, ongelmia ja onnenhetkiä vuosikymmenestä toiseen. Pitkäjänteisellä työllä on parannettu ammattikirjailijoiden asemaa, mutta liitto on aina ollut myös kulttuurikeskustelujen ja ideologisten kamppailujen ytimessä. Teos tarjoaa uusia näkymiä suomalaiseen kulttuurihistoriaan.

Kirjailija-lehti auki tietokoneella ja puhelimella

Kirjailija-lehti

Kirjailija on kirjailijoiden itsensä tekemä lehti, joka kertoo ainutlaatuisesti kirjailijan ammatista. Lehti julkaisee ympäri vuoden mm. kirjallisuusalan uutisia ja kolumneja, ja vuosittain neljä tiettyyn teemaan syventyvää numeroa.

Kirjailijaliitto on julkaissut Kirjailija-lehteä vuodesta 1972 lähtien. Lehti siirtyi verkkoon 2024. Lehden vanhimpia numeroita voi tiedustella Kansalliskirjastosta. Verkkolehti julkaisee myös arkistojuttuja ja Kirjailijakuvia-dokumentteja vuosien takaa.

Miten kirjani ovat syntyneet -kirjasarja

Suomen Kirjailijaliiton Miten kirjani ovat syntyneet? -sarjassa suomalaiset kirjailijat kertovat avoimesti ja henkilökohtaisella tavalla omasta luovuudestaan ja polustaan kirjailijana.

Antologiat on koottu kirjailijoiden pitämien esitelmien pohjalta. Ensimmäinen luentosarja järjestettiin vuonna 1968. Studia Litterariasta on muodostunut noin kymmenen vuoden välein toistuva perinne.

Miten kirjani ovat syntyneet 1. Toim. Ritva RainioWSOY 1969.
P. Mustapää, Aale Tynni, Veijo Meri, Lauri Viljanen, Väinö Linna, Paavo Rintala, Eeva Joenpelto, Jarno Pennanen, Lars Huldén, Tuomas Anhava, Juha Mannerkorpi, Oscar Parland, Lassi Nummi, Arvo Turtiainen, Eeva-Liisa Manner, Eila Pennanen, Veikko Huovinen, Matti Hälli

Miten kirjani ovat syntyneet 2. Toim. Ritva Haavikko. WSOY 1979.
Helvi Hämäläinen, Solveig von Schoultz, Viljo Kajava, Walentin Chorell, Ralf Parland, Kalle Päätalo, Eila Kivikkaho, Kerttu-Kaarina Suosalmi, Aila Meriluoto, Kirsi Kunnas, Bo Carpelan, Pentti Holappa, Eeva Kilpi, Väinö Kirstinä, Hannu Salama, Pentti Saarikoski, Alpo Ruuth, Heikki Turunen

Miten kirjani ovat syntyneet 3. Toim. Ritva Haavikko. WSOY 1991.
Jörn Donner, Paavo Haavikko, Martti Joenpolvi, Anu Kaipainen, Christer Kihlman, Leena Krohn, Iris Kähäri, Jarkko Laine, Hannu Mäkelä, Juhani Peltonen, Matti Pulkkinen, Mirkka Rekola, Pentti Saaritsa, Joni Skiftesvik, Eeva Tikka, Märta Tikkanen, Antti Tuuri, Gösta Ågren

Miten kirjani ovat syntyneet 4. Toim. Ritva HaavikkoWSOY 2000.
Risto Ahti, Agneta Ara, Johan Bargum, Tua Forsström, Kari Hotakainen, Annika Idström, Olli Jalonen, Leena Lander, Ulla-Lena Lundberg, Arto Paasilinna, Erno Paasilinna, Pirkko Saisio, Anja Snellman, Tommy Tabermann, Jari Tervo, Sirkka Turkka, Kaari Utrio, Kjell Westö

Miten kirjani ovat syntyneet 5.  Toim. Markku Turunen. WSOY 2012.
Antologiassa kirjoistaan ja kirjailijantyöstään kertovat kirjailijat Claes Andersson, Helena Anhava, Agneta Enckell, Monika Fagerholm, Laila Hirvisaari, Simo Hämäläinen, Anna-Leena Härkönen, Markku Into, Marja-Leena Mikkola, Pertti Nieminen, Sinikka Nopola, Aulikki Oksanen, Veronica Pimenoff, Hannu Raittila, Lars Sund, Harri Tapper, Arja Tiainen, ja Ilpo Tiihonen.

Muut Kirjailijaliiton julkaisut

Laulujuhla-albumi : Helsingin laulujuhlaan kesäkuun 18-20 P. 1900. Toim. Kaunokirjailijaliitto. 1900.

Kuinka meistä tuli kirjailijoita : suomalaisten kirjailijoiden nuoruudenmuistelmia. Suomen Kirjailijaliitto & Kustannusyhtiö Otava 1916.

Liitto I-II: 1902–1903. Sisältää Suomen Kaunokirjailijaliiton albumit vuosilta 1902–1903. Suomen Kirjailijaliiton julkaisuja 4–5.

Liitto III-IV : 1904-1905. Sisältää Suomen Kaunokirjailijaliiton albumit vuosilta 1904–1905. Suomen Kirjailijaliiton julkaisuja 6–7.

Nuori Suomi 1921–1925. Sisältää Nuori Suomi -joulujulkaisut vuosilta 1921–1925. Suomen Kirjailijaliitto.

Nuori Suomi 1926–1930. Sisältää Nuori Suomi-joulukirjat vuosilta 1926-1930. Suomen Kirjailijaliitto.

Den finska litteraturen : sammanställd och utgiven till fjärde nordiska författarkongressen av Suomen kirjailijaliitto. Toim. Härkönen, Iivo; Koskimies, Rafael; Waltari, Mika. Suomen Kirjailijaliitto 1935.

Suomalaiset kertojat : valikoima suomalaista kertomakirjallisuutta. Toim. Suomen Kirjailijaliiton asettama toimituskunta Lehtonen, J. V.; Härkönen, Iivo; Anttila, Aarne; Cederberg, Eino; Jalkanen, Huugo. Suomen Kirjailijaliiton julkaisuja XXIV. WSOY 1937.

Suomen runotar : valikoima suomalaista runoutta koteja ja kouluja varten. Toim. Suomen Kirjailijaliiton asettama toimituskunta Lehtonen, J. V.; Anttila, Aarne; Cederberg, Eino; Jalkanen, Huugo. WSOY 1945.

Me kerromme itsestämme : kirjailijoiden yhteisjulkaisu. Suomen Kirjailijaliiton julkaisuja XXVI. Kustannusyhtiö Otava 1946.

Suomen runotar. Toim. Suomen Kirjailijaliiton asettama toimituskunta Jalkanen, Huugo; Cederberg, Eino; Kajava, Viljo; Nummi, Lassi; Polkunen, Mirjam. Weilin+Göös 1965.

Kirjailijakuvia-dokumenttisarja

Kirjallisuuden edistämiskeskus KIDE on vuodesta 1988 lähtien tuottanut Kirjailijakuvia-dokumenttisarjaa, jossa  suomalaiset kirjailijat kertovat kirjailijantyöstään. KIDE on Suomen Kirjailijaliiton ja Finlands svenska författareföreningin yhteinen organisaatio.

Kirjailijakuvissa raotetaan ovea kirjailijan työhuoneeseen. Kirjailijat kertovat dokumenteissa omakohtaisesti työskentelystään, vaikutteistaan ja tuotannostaan. Sarjassa esitellään sekä suomen- että ruotsinkielisiä kirjailijoita. Sarjassa on ilmestynyt 49 dokumenttia. Pituudeltaan dokumentit ovat noin 20-40 minuuttia.

2024 alkaen Kirjailija-lehti julkaisee verkossa dokumenttisarjan osia.

Dokumentin tuotantovuosi ja kesto nimikkeen jäljessä.

1. Viljo Kajava, 1989 (36:27)
2. Kerttu-Kaarina Suosalmi, 1988 (28:16)
3. Kirsi Kunnas, 1988 (29:48)
4. Bo Carpelan, 1989 (21:46) (ruots., tekstitys suom.)
5. Mirkka Rekola, 1989 (30:04)
6. Veikko Huovinen, 1991 (29:20)
7. Kalle Päätalo, 1988 (24:39)
8. Eila Pennanen, 1989 (29:32)
9. Lars Huldén, 1990 (21:08) (ruots.)
10. Lassi Nummi, 1990 (29:14)
11. Kaija Pakkanen, 1990 (28:58)
12. Pentti Holappa, 1990 (24:13)
13. Rosa Liksom, 1991 (18:00)
14. Jaan Kross, 1991 (27:58)
15. Marjatta Kurenniemi, 1991 (27:06)
16. Anna-Leena Härkönen, 1991 (28:35)
17. Anna Bondestam, 1991 (21:50) (ruots.)
18. Ole Torvalds, 1993 (27:00) (ruots.)
19. Kjell Westö, 1994 (21:21) (ruots.)
20. Solveig von Schoultz, 1994 (31:38) (ruots.)
21. Tua Forsström, 1996 (30:56) (ruots.)
22. Johan Bargum, 1996  (30:33) (ruots.)
23. Christer Kihlman, 1997 (29:50) (ruots.)
24. Ulla-Lena Lundberg, 1997 (22:51) (ruots.)
25. Lars Sund, 1998 (28:48) (ruots.)
26. Alpo Ruuth, 1999 (24:50)
27. Jaakko Syrjä, 2000 (29:36)
28. Martti Joenpolvi, 2002 (30:40)
29. Nuoria turkulaisia runoilijoita: Markus Jääskeläinen, Tapani Kinnunen, Seppo Lahtinen, Reetta Niemelä & Joni Pyysalo, 2001 (09:32)
30. Eeva Kilpi, 2002 (38:44)
31. Pekka Kejonen, 2002 (32:28)
32. Johannes Salminen, 2002 (29:17) (ruots.)
33. Jarkko Laine, 2002 (34:54)
34. Paavo Haavikko, (30:09) 2005
35. Marita Lindquist, 2005 (29:09)
36. Anu Kaipainen, 2005 (27:40)
37. Kari Aronpuro, 2005 (29:26)
38. Gösta Ågren, 2006 (30:23) (ruots.)
39. Eeva Tikka, 2006 (29:12)
40. Anneli Toijala, 2006 (30:58)
41. Agneta Ara, 2007 (30:56) (ruots.)
42. Eira Stenberg, 2007 (40:53)
43. Historiallinen nuortenromaani: Maijaliisa Dieckmann, Anna-Liisa Haakana & Laila Kohonen, 2008 (34:52)
44. Robert Åsbacka, 2009 (32:22) (ruots.)
45. Heikki Turunen, 2009 (29:16)
46. Sirkka Turkka, 2010 (23:40)
47. Suomalaisia dekkarikirjailijoita: Matti Yrjänä Joensuu, Outi Pakkanen & Matti Rönkä, 2010 (37:08)
48. Monika Fagerholm, 2011 (24:39) (ruots., tekstitys suom.)
49. Kaari Utrio, 2012 (35:22)

Julkaisut vuosilta 1900-1965

Laulujuhla-albumi : Helsingin laulujuhlaan kesäkuun 18-20 P. 1900. Toim. Kaunokirjailijaliitto. 1900.

Kuinka meistä tuli kirjailijoita : suomalaisten kirjailijoiden nuoruudenmuistelmia. Suomen Kirjailijaliitto & Kustannusyhtiö Otava 1916.

Den finska litteraturen : sammanställd och utgiven till fjärde nordiska författarkongressen av Suomen kirjailijaliitto. Toim. Härkönen, Iivo; Koskimies, Rafael; Waltari, Mika. Suomen Kirjailijaliitto 1935.

Suomalaiset kertojat : valikoima suomalaista kertomakirjallisuutta. Toim. Suomen Kirjailijaliiton asettama toimituskunta Lehtonen, J. V.; Härkönen, Iivo; Anttila, Aarne; Cederberg, Eino; Jalkanen, Huugo. Suomen Kirjailijaliiton julkaisuja XXIV. WSOY 1937.

Suomen runotar : valikoima suomalaista runoutta koteja ja kouluja varten. Toim. Suomen Kirjailijaliiton asettama toimituskunta Lehtonen, J. V.; Anttila, Aarne; Cederberg, Eino; Jalkanen, Huugo. WSOY 1945.

Me kerromme itsestämme : kirjailijoiden yhteisjulkaisu. Suomen Kirjailijaliiton julkaisuja XXVI. Kustannusyhtiö Otava 1946.