Kirjailijaliitto Helsingin Kirjamessuilla 2024

Helsingin Kirjamessut järjestetään jälleen 24.–27.10.2024 Helsingin Messukeskuksessa. Tämän vuoden messujen teemana on Tulevaisuus. Suomen Kirjailijaliitto on mukana tapahtumassa omalla messuosastolla ja lavaohjelmalla. Liiton jäsenet ovat jälleen oikeutettuja ilmaiseen sisäänpääsyyn.

Kirjailijaliiton messuosasto tarjoaa tuttuun tapaan hengähdyspaikan kirjailijoille keskellä messuhulinaa. Tule kohtaamaan kollegoita kahvi- tai teekupin äärelle ja tapaamaan liiton henkilökuntaa.

KIRJAILIJALIITON YHTEISOHJELMA

Ammattina kirjoittaminen: haasteina suoratoisto ja tekoäly
to 24.10. klo 15–15.30 Töölö-lava

Ammattina kirjoittaminen: millainen on työmme tulevaisuus?
pe 25.10. klo 15.30–16.00 Töölö-lava

Hallituksen leikkaukset eivät lupaa hyvää kulttuurialalle. Miltä näyttää kirjailijan ja kääntäjän tulevaisuus Suomen pienellä kieli- ja kulttuurialueella 10 vuoden päästä? Mitä päättäjien pitäisi tehdä, jotta moniäänistä kotimaista kirjallisuutta olisi luettavana silloinkin?

Keskustelemassa kirjailijat Tiina Raevaara ja Peter Mickwitz sekä kansanedustajat Tuula Haatainen ja Sari Sarkomaa. Keskustelua juontaa toimittaja Alma Onali.

KIRJAILIJALIITON OMA OHJELMA LA 26.10. TÖÖLÖ-LAVALLA

10:30-11:00 Kirjailijan vuosikymmenet: miten kirjailijuus on muuttunut?

Miten kirjallisuuskenttä ja kirjailijana toimiminen on muuttunut vuosien varrella? Keskustelijoina Kosti Sironen, Marja-Leena Mikkola ja Juhani Salokannel.

11:00-11:30 Katse ulkoa päin: ulkomailla asuvien kirjailijoiden paneeli

Miltä Suomi näyttää ulkomailla asuvan kirjailijan silmin? Miten ulkomailla asuminen vaikuttaa omaan tuotantoon? Keskustelemassa kirjailijat Hannu Väisänen, Satu Taskinen ja Maaria Päivinen.

11:30-12:00 Paikallisuuden paluu

Miten paikallisuus näkyy kirjallisuuden teemoissa ja tekemisessä? Keskustelijoina Merja Mäki, Olli Sarpo ja Sami Hilvo.

12:00-12:40 Millainen on kirjailijoiden tulevaisuus?

Kirjallisuuden kentällä on käynnissä historiallinen muutos digitalisoitumisen ja äänikirjojen suoratoistopalveluiden myötä. Miten kirjailijat tämän kokevat ja katsovat tulevaan? Keskustelemassa kirjailijat Heli Laaksonen, Raili Mikkanen, Eeva Turunen ja JP Koskinen.

12:45-13:00 Kirjailija kiittää -palkinnon jakotilaisuus

Suomen Kirjailijaliiton jakama Kirjailija kiittää -palkinto on perustettu tunnustukseksi henkilölle, ryhmälle, yhteisölle tai projektille, joka on edistänyt merkittävällä tavalla suomalaista kirjallisuutta ja lukemisharrastusta sekä vaikuttanut kirjallisuuspoliittiseen keskusteluun. Kirjailijoiden itsensä antama tunnustus jaetaan vuosittain Helsingin Kirjamessuilla.

13:00-13:30 Nuortenkirjallisuus 2030

Miltä tulevaisuuden nuortenkirjallisuus näyttää? Keskustelemassa Anne-Maija Aalto, Mikko Kalajoki ja Salla Simukka.

13:30-14:00 Kuvakirja 2030

Millaisia ovat tulevaisuuden kuvakirjat? Keskustelemassa Mila Teräs, Salaado Qasim ja Katri Tapola. Ohjelman järjestää Suomen Kirjailijaliitto.

14:00-14:30 Hybridiäänikirjat, immersiivisuus ja tekoäly kirjallisuudessa

Miten uudet teknologiset innovaatiot vaikuttavat kirjallisuuteen? Keskustelemassa Emmi Pesonen, Janne Kuusi ja Antti Leikas.

14:30-15:00 Onko sanomalehtikirjailijoita vielä olemassa?

Millaisia uusia muotoja sanomalehtikirjailijuus on ottanut? Keskustelemassa Silvia Hosseini, Antti Hurskainen ja Ville Hytönen. Ohjelman järjestävät Kirjailija-lehti ja Suomen Kirjailijaliitto.

15:00-15:30 Miten kustannustoimittaminen vaikuttaa kirjallisuuteen?

Millaista on yhdistää kirjailijan ja kustannustoimittajan ammatit ja miten nämä roolit vaikuttavat toisiinsa? Keskustelemassa Niina Miettinen, Mikael Brygger ja Hanna Ryti.

15:30-16:00 Kysy kirjailijalta

Mitä olet aina halunnut kysyä kirjailijoilta? Tuo oma kysymyksesi Suomen Kirjailijaliiton osastolle 6K58! Yleisön kysymyksiin vastaavat kirjailijat Erkka Mykkänen, Pirjo Hassinen ja Antti Leikas.

16:30 Onko heteroilla helpompaa kirjallisuudessa – har heterosexuella det lättare i litteraturen?

Keskustelijoina Milja Sarkola, Tiina Tuppurainen ja Salla Simukka. Kaksikielinen ohjelma. Tvåspråkigt program.

Lisätietoja saapumisesta ja ohjelmasta löydät Helsingin kirjamessujen kotisivuilta!