Yli 500 kirjailijaa on allekirjoittanut avoimen kirjeen suomalaisen kirjallisuuden puolesta

Kirjailijat ovat huolissaan Suomen kirja-alan nykytilanteesta ja tulevaisuudesta tilanteessa, jossa suoratoistopalvelut myyvät kirjallisuutta pilkkahinnalla ja tekijänoikeustulot ovat romahtaneet.

Allekirjoittaneet kirjailijat tarjoavat avoimessa kirjeessään katsauksen nykytilanteeseen ja tarjoavat ongelmien ratkaisemiseksi neljää toimenpide-ehdotusta. Kirjailijat osoittavat kirjeessä vaatimuksensa suomalaisille päättäjille, joilla on valta säätää lakeja, sekä kustantajille, jotka solmivat sopimuksia paitsi kirjailijoiden myös jälleenmyyjien kanssa.

Toiveena on, että kirjeen viesti tavoittaa päättäjien ja kustantajien ohella kaikki kirja-alalla työskentelevät sekä kirjojen lukijat ja kuuntelijat.

Kirjeessä ehdotetut korjaavat toimenpiteet ovat:

1. Tekijänoikeuslain tekijän asemaa parantava sääntely on saatettava käytäntöön.
  2. Kirjalle on säädettävä kiinteä 12 kuukauden vähimmäishinta.
  3. Kirjan arvonlisäveron korotus on peruttava ja pitkällä tähtäimellä kirjan arvonlisäverokanta on laskettava nollaan.
  4. Kirjallisuuden julkista tukea on vahvistettava, jotta kirjallisuutemme säilyisi elinvoimaisena ja monimuotoisena digitaalisessa murroksessa.

Kirjailijat, jotka eivät ole vielä allekirjoittaneet avointa kirjettä ja haluavat sen tehdä, voivat lähettää viestin osoitteeseen kirjailijoidenavoinkirje@gmail.com. Mikäli nimen yhteyteen haluaa tittelin kirjailija lisäksi muuta arvo-, ammatti- tai virkanimiketietoa, se tulee kertoa viestin yhteydessä.

Avoimen kirjeen ovat laatineet kirjailijat Katja Kallio, Laura Lindstedt, Riikka Pulkkinen, Pajtim Statovci ja Eeva Turunen.

Me allekirjoittaneet vetoamme teihin, arvon päättäjät ja kustantajat. Suojelkaa kotimaista kirjallisuutta, pelastakaa kirja.