Aja

Artikkelit

Jaakko Syrjä 1926–2022

Kirjailijaliitossa on otettu surulla vastaan uutinen kirjailija, Kirjailijaliiton kunniajäsen Jaakko Syrjän kuolemasta. Syrjä toimi Kirjailijaliiton johtokunnassa vuosina 1970–1980, joista puheenjohtajana 1975–1980. Hän oli arvostettu kirjallisuusalan vaikuttaja.

Muistamme kiitollisuudella Jaakko Syrjän työtä kirjailijana ja kirjallisuuden puolesta.

Lausunto: HE 43/2022 vp, hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi tekijänoikeuslain ja sähköisen viestinnän palveluista annetun lain muuttamisesta

Esitys on kokonaisuutena selvästi tasapainoisempi kuin syksyllä 2021 julkistettu luonnos. Pidämme keskeisenä, että laajojen tekijänoikeuden rajoitusten sijaan lähtökohtana on edelleen teosten käytöstä sopiminen. Katsomme, että kollektiivinen sopiminen tulisi mainita lain perustelujen lisäksi itse asianmukaista ja oikeasuhteista korvausta koskevassa säännöksessä. Myös tekijöiden oikeutta saada tietoa teosten käytöstä ja siitä kertyneistä tuloista tulee edelleen vahvistaa.

KIDE jakoi kevään 2022 apurahat

Kirjallisuuden edistämiskeskus KIDEn valtuuskunta on käsitellyt vuoden 2022 ensimmäisen hakukierroksen apurahahakemukset. Kohdeapurahoina jaettiin yhteensä 50 127 euroa. Apuraha myönnettiin 62 hakijalle.

Järjestöt vetoavat lukemisen verotuksen alentamiseksi

Kuva: Tomi Kontio

Kirja- ja kustannusalan järjestöt vetoavat hallitukseen suomalaisten lukemisen verotuksen keventämiseksi. Kustantajien ja tekijöiden liitot esittävät sanomalehtien, aikakauslehtien ja kirjojen arvonlisäveron alentamista nollaan heti kun se tulee EU:n päätöksen mukaisesti mahdolliseksi.

KIDEn kohdeapurahat haettavissa 1.–31.3.2022

Kirjallisuuden edistämiskeskus KIDEn kohdeapurahat ovat haettavissa 1.–31.3.2022. KIDEn apurahat on tarkoitettu kirjailijan ammatissa toimiville henkilöille kaunokirjallisen työn edellyttämiin työvälineisiin ja matkoihin. Hakijan tulee tutustua huolellisesti hakuohjeisiin ennen apurahan hakemista.