Kirjailijaliiton työskentelyapurahat ja nimikkoapurahat haettavina toukokuun ajan

• Apurahat kaunokirjalliseen työskentelyyn
  • Eeva-Liisa Manner -työskentelyapurahat alle 40-vuotiaille runoilijoille
    6 kuukauden ja 12 kuukauden työskentelyyn
  • Anna-Maija Raittila -apurahat runoilijoille ja lyriikan kääntäjille

Kirjailijaliiton työskentely- ja nimikkoapurahat ovat haettavissa 1.5.–31.5.2021 sähköisessä verkkopalvelussa osoitteessa https://kirjailijaliitto.apurahat.net. Apurahat on tarkoitettu ammattimaiseen kaunokirjalliseen työskentelyyn ja niitä voivat hakea Suomen Kirjailijaliiton jäsenet. Liiton työskentelyapurahaa, Mannerin apurahaa ja Raittilan apurahaa haetaan erillisillä lomakkeilla. Sama henkilö voi jättää hakemuksen halutessaan kaikkiin hakuihin.

Apurahojen jaon päättää liiton kirjallinen lautakunta. Päätöksistä ilmoitetaan hakijoille kesäkuun lopulla sähköpostitse. Apurahansaajan tulee toimittaa selvitys apurahan käytöstä vuoden kuluessa päätöksestä.

Kirjailijaliiton työskentelyapurahat

Työskentelyapuraha on tarkoitettu Suomen Kirjailijaliiton jäsenille kaunokirjalliseen työskentelyyn, ei työvälineisiin. Apurahoja myönnetään 8 000, 4 000 ja 2 000 euron suuruisina. 8 000 euron apuraha on tarkoitettu neljän kuukauden työskentelyyn ja se kuuluu eläkevakuuttamisen piiriin (Myel).

Liitto jakaa työskentelyapurahoja apuraha- ja palkintorahastostaan, joka sisältää useita pienempiä rahastoja. Tiedot rahastoista löytyvät Kirjailijaliiton verkkosivuilta.

Apurahoista päätettäessä otetaan huomioon hakijan muu apurahoitus kuluvalle vuodelle. Apurahoja myönnetään kirjailijoille, jotka ovat jääneet vaille tuntuvaa apurahaa vuonna 2021.

Apurahaa myönnettäessä otetaan huomioon

• työsuunnitelma (esim. apurahakauden työskentelyaikataulu, teoksen aiheet, teemat, lajityyppi, työn vaihe, mahdollinen julkaisuaikataulu)
  • hakijan eläkkeet
  • liitolta edellisenä vuonna saatu työskentelyapuraha (ei koske KIDE:n myöntämiä kohdeapurahoja)

Eeva-Liisa Manner -työskentelyapurahat

Liitto myöntää yhden 12 000 euron työskentelyapurahan kuuden kuukauden työskentelyyn ja yhden 24 000 euron työskentelyapurahan vuoden mittaiseen työskentelyyn Eeva-Liisa Mannerin rahastosta. Apurahaa voivat hakea Suomen Kirjailijaliiton jäsenet. Mannerin apuraha on testamenttisäädösten mukaisesti tarkoitettu nuorille, alle 40-vuotiaille runoilijoille (vuonna 1981 tai sen jälkeen syntyneet).

Apurahaa myönnettäessä otetaan huomioon

• työsuunnitelma (esim. apurahakauden työskentelyaikataulu, teoksen aiheet, teemat, laji, työn vaihe, mahdollinen julkaisuaikataulu)

Anna-Maija Raittila -apurahat runoilijoille ja lyriikan kääntäjille

Anna-Maija Raittila -työskentelyapurahat on tarkoitettu runoilijoille ja runouden kääntäjille, ja ne ovat suuruudeltaan 2 000 euroa. Apurahaa voivat hakea Suomen Kirjailijaliiton jäsenet.

• hakijan eläkkeet
  • liitolta edellisenä vuonna saatu apuraha (ei koske KIDE:n myöntämiä kohdeapurahoja)