Torsti Lehtinen Kirjailijaliiton kunniajäseneksi

Kuva Sami Feiring

Torsti Lehtinen. Kuva Sami Feiring

Suomen Kirjailijaliitto ry kutsui syyskokouksessaan 12.11.2022 uudeksi kunniajäsenekseen kirjailija, kääntäjä ja filosofi Torsti Lehtisen. Kirjailijaliiton kunniajäseneksi on perinteisesti kutsuttu liiton tarkoitusperiä ja suomalaista kirjallisuutta ansiokkaasti edistäneitä henkilöitä.

Torsti Lehtisellä (s. 1942) on laaja tuotanto, joka sisältää romaaneja ja näytelmiä alkaen vuonna 1982 ilmestyneestä esikoisteoksesta Kun päättyy Pitkäsilta. Lehtistä kiinnostavat niin yhteiskunnalliset asiat kuin filosofian ja uskonnonkin kysymykset. Monet hänen teoksistaan käsittelevät työläissukupolvien elämää Helsingin Kalliossa, nojaten myös Lehtisen omaan taustaan Kallion kasvattina. Merkittäviä ovat myös Søren Kierkegaardin filosofiaa käsittelevät tietokirjat sekä käännökset ruotsista ja muista pohjoismaisista kielistä.

Lehtinen on kuulunut Suomen Kirjailijaliittoon lähes 40 vuotta, ja osallistunut johtokuntayöhön vuosina 1997–2005 toimien osan ajasta myös liiton varapuheenjohtajana. Lehtinen oli pitkään myös Helsingin kirjailijat ry:n puheenjohtaja.

”Otan kiitollisena vastaan Kirjailijaliiton kunniajäsenyyden ja katson sen velvoittavan minut toimimaan myös tulevaisuudessa parhaani mukaan liiton päämäärien edistämiseksi”, Lehtinen toteaa ilahtuneena.

”Liiton johtokunnan jäsenenä ja varapuheenjohtajana olen saanut ajaa sekä kirjallisuuden että kirjailijoiden asiaa. Työ on tuottanut minulla suurta tyydytystä, ja myös monet ystävistäni ovat tulleet elämääni Kirjailijaliitossa toimimisen myötä. Kirjailijan yksinäisessä ammatissa yhteydenpito kollegoihin on tärkeää tai suorastaan välttämätöntä,” Lehtinen summaa kokemuksiaan Kirjailijaliitossa toimimisesta.

Lisätietoa:

Kirjailijaliiton puheenjohtaja