Syksyn 2019 kirjallisuustapahtumia

Kuva: Pixabay / Pexels

Syksyn kirjallisuustapahtumat kutsuvat mukaansa! Valitse listasta omat suosikkisi.

Raahen kirjamessut
4.–8.9., Raahe
Lukijat, kirjailijat, kirjat ja kirjakauppiaat tapaavat Raahessa jo kuudennen kerran. Varsinaista messupäivää vietetään lauantaina 7.9. Raahen kaupunginkirjastolla.

Sylvi Symposiumi
7.9., Pieksämäki
Sylvi Kekkosen nimeä kantava kirjallisuustapahtuma keskittyy tänä vuonna kotimaisiin klassikkokirjailijoihin. Pieksämäen Poleenissa järjestettävän symposiumin teemana on Suomalaisen kirjallisuuden mestareita.

Työväenkirjallisuuden päivä
7.9., Tampere
Tapahtuma järjestetään Työväenmuseo Werstaalla Tampereella. 10-vuotisjuhlavuoden teemana on mammona. Miten mammona ilmenee nyky-yhteiskunnassa ja kirjallisuudessa?

Helsingin sarjakuvafestivaali
7.–8.9., Helsinki
Pohjoismaiden suurin sarjakuvatapahtuma Helsingin sarjakuvafestivaali järjestetään Suvilahden Kattilahallissa. Tänä vuonna teemoina ovat ympäristö, vaikuttava sarjakuva ja pohjoinen. Päätapahtuman lisäksi alueella järjestetään omakustanteisiin keskittyvä Zine Fest.

Runouden rajoilla
12.–15.9., Hamina
Tapahtumassa runoilijat ympäri Suomea ja myös Virosta pohtivat runouden kipukohtia sekä lukevat ja esittelevät tuotantoaan.

Joensuun kirjallisuustapahtuma
13.–15.9., Joensuu
20-vuotisjuhlavuottaan viettävän Joensuun kirjallisuustapahtuman teemasanana on tänä vuonna ”Oho!” Festivaalin esittelyn mukaan ”Oho!” merkitsee taiteissa esimerkiksi kirjallisuuden arvon ja merkityksen valaistuksenomaista tajuamista. Festivaalin esiintyjinä on tuttuun tapaan suomalaisia kirjailijoita ja tutkijoita.

Uusi kirjallisuusfestivaali
13.–14.9., Oulu
Oulussa järjestettävä festivaali tarjoaa lukuisia erilaisia tapahtumia, kirjallisuusohjelman lisäksi mukana on myös musiikkia. Festivaalin kansainvälisenä vieraana nähdään ruotsalainen kirjailija Kicki Sehlstedt. Järjestelyistä vastaa Oulun kirjailijaseura ry.

Dekkarifestivaali
21.9., Helsinki
Viidettä kertaa järjestettävä Dekkarifestivaali siirtyy tänä vuonna Helsingin Paasitorniin. Päiväohjelman lisäksi festivaaliyleisöllä on mahdollisuus osallistua festivaalin huipentavalle, dekkarikirjailijoiden kanssa yhdessä nautittavalle kolmen ruokalajin show-illalliselle.

Turun Kirjamessut
4.–6.10., Turku
Turun Kirjamessujen teemoja ovat tänä vuonna teatteri, ilmastonmuutoksen kulttuurivaikutukset ja lukutaito. Ohjelma julkistetaan kokonaisuudessaan syyskuussa. Kirjailijaliitto järjestää tuttuun tapaan kirjailijan ammattia avaavaa ohjelmaa Fiore-lavalle messulauantaina. Olemme tapahtumassa mukana myös omalla osastollamme A/22 – tervetuloa tutustumaan!

Lokacon
19.10., Jyväskylä
Jyväskylän Science Fiction seura 42 järjestää kaikille avoimen ja maksuttoman Lokacon-tapahtuman Jyväskylän pääkirjaston Wolmarinsalissa.

Helsingin Kirjamessut
24.–27.10., Helsinki
Helsingin Kirjamessujen tämän vuoden teemamaa on Ranska ja ranskankielinen maailma. Kirjailijaliiton lavaohjelmassa keskustellaan lauantaina 26.10. muun muassa esikoiskirjan kirjoittamisesta, äänikirjoista sekä kirjailijoiden työskentelyedellytyksistä. Lisäksi pohdimme kirjallisuuden asemaa ja taiteilijoiden työskententelyedellytyksiä Suomessa 10 vuoden kuluttua vuonna 2029. Olemme mukana messuilla myös omalla osastollamme 6k69, lämpimästi tervetuloa!

Kirjalitta
4.–10.11., Tampere
Lastenkirja- ja sanataidefestivaali Kirjalittaa vietetään vuonna 2019 Kirjalitta liikuttaa! -teemalla. Tapahtuma nostaa esille liikunta-, urheilu- ja peliaiheista lastenkirjallisuutta ja pohtii, miten tarinat ja liikkuminen yhdistyvät toisiinsa.

Hämärä-kirjallisuustapahtuma
6.11., Tampere
Vuoden hämärin kirjallisuustapahtuma järjestetään Tampereella lauantaina 16.11. Tieteiskirjallisuutta, fantasiaa, kauhua, uuskummaa, proosaa, runoutta, tietokirjallisuutta… Tapahtuma on ilmainen ja kaikille avoin.

Nuortenkirja nyt! -seminaari
8.11., Tampere
Lastenkirjainstituutin järjestämässä seminaarissa tutustutaan mm. nuortenkirjojen kehollisuuteen ja seksuaalisuuteen, kotimaiseen nuortensarjakuvaan sekä nuortenkirjojen uusiin tuuliin meillä ja maailmalla. Seminaari on maksullinen, ilmoittautuminen 13.10. mennessä.

Kirjahyrrä
14.–16.11., Naantali
Lasten ja nuorten kirjallisuusfestivaali Kirjahyrrä pyörähtää jälleen käyntiin Naantalissa. Festivaalin ohjelma sisältää kirjailijatapaamisia, työpajoja, keskustelutilaisuuksia sekä paljon muuta mielenkiintoista lukemiseen, kirjoittamiseen ja tarinankertomiseen liittyvää.

Koskin kirjamessut
16.11., Valkeakoski
Kolmannen kerran järjestettävät Koskin kirjamessut tarjoavat näkökulmia uuteen, enemmän tai vähemmän koskilaiseen kirjallisuuteen. Luvassa on mielenkiintoisia kirjailijahaastatteluita. Paikkana on Valkeakosken kaupunginkirjasto. Tapahtumaan on vapaa pääsy.

Kirja, Ruoka & Viini
22.–24.11., Jyväskylä
Jyväskylässä tutustutaan marraskuussa uutuuskirjallisuuteen ja nautitaan laadukkaita viinejä sekä herkullista ruokaa. Tapahtuma järjestetään Jyväskylän Paviljongissa

P.S. puuttuuko oma lempitapahtumasi listalta?
Vinkkaa meille: info@kirjailijaliitto.fi.
Sivua päivitetään koko syksyn ajan!