Syksyn 2018 kirjallisuustapahtumia

Kuva: Congerdesign / Pixabay

Kirja-alan suurtapahtumat Turun ja Helsingin Kirjamessut kokoavat kirjailijat, lukijat, kirja-alan toimijat ja intohimoiset harrastajat jälleen yhteen lokakuussa. Myös lukuisia muita kiinnostavia kirjallisuustapahtumia on tarjolla syksyllä ympäri Suomen:

• Työväenkirjallisuuden päivä ruotii tänä vuonna vapautta, vastuuta ja vallankumousta. Maksuton tapahtuma järjestetään Tampereella Työväenmuseo Werstaalla lauantaina 1.9.
  • Helsingin sarjakuvafestivaali järjestetään Suvilahden Kattilahallissa 1.–2.9. Vuoden teemana on italialainen sarjakuva, stripit ja metallimusiikki. Päätapahtuman yhteydessä järjestetään myös pienlehtiin keskittyvä Zine Fest.
  • Raahen kirjamessuja vietetään 4.–.9.9., jo viidettä kertaa. Luvassa kirjailijavieraita, kirjojen myyntiä ja lukijoiden kohtaamista.
  • Äinään kirjapäivillä jutellaan kirjoista, tanssitaan ja pidetään lystiä. Kirjailijaretriitti huipentuu lauantaina 15.9. järjestettäviin avoimiin iltamiin Iso-Äiniön seurantalolla.
  • Runouden rajoilla, valtakunnallinen runouden katselmus, järjestetään tänä vuonna ensimmäistä kertaa. Runoilijat kohtaavat toisensa ja lukijansa Haminassa 13.–16.9. – tilaisuuksiin on vapaa pääsy.
  • Joensuun kirjallisuustapahtuma järjestetään 14.–16.9. Syksyn 2018 tapahtuma on järjestyksessä yhdeksästoista ja teemaksi on tänä vuonna valittu ”Eläin”. Millaisena eläin näyttäytyy kirjallisuudessa ja muissa taiteissa?
  • Oulun kirjailijaseura ry:n järjestämä Uusi kirjallisuusfestivaali 14.-15.9.2018 pidetään tänä vuonna kolmatta kertaa. Tapahtumapaikkoja ovat Oulun kaupunginkirjasto, Tuba, Kauppakeskus Valkean Kesäkatu sekä Oulun kirjallisuuden talo.
  • Dekkarifestivaali kokoaa yhteen jännityksen ystävät ja kirjailijat Helsingin Pörssitaloon 22.9.2018. Festivaalipäivä huipentuu dekkarikirjailijoiden kanssa yhdessä nautittavaan kolmen ruokalajin juhlaillalliseen.
  • Hel-YA! -festivaali kokoaa suomalaiset young adult -kirjailijat ja nuoret lukijat Helsingin Gloriaan 29.9. Keskustelujen lisäksi tapahtuma tarjoaa työpajoja, musiikkia ja open mic -ohjelmaa ja sen aikana kirjoitetaan osallistava live-romaani.
  • Turun Kirjamessujen (5.–7.10.) teemoja ovat 100-vuotisjuhlavuottaan viettävä Viro, kestävä kehitys, Itämeren suojelu ja ilmastonsuojelu. Luvassa on lähes 500 ohjelmanumeroa. Suomen Kirjailijaliiton Fiore-lavan ohjelma tarjoaa lauantaina 6.10. mielenkiintoisia keskusteluja kirjailijan ammatista. Kirjailijaliitto on tapahtumassa läsnä myös omalla osastollaan A30 – tervetuloa tutustumaan!
  • Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran juhlasalissa Helsingissä järjestetään tiistaina 9.10. Lassi Nummi 90 -juhlaseminaari. Ohjelmassa on puheenvuoroja, keskustelua, musiikkia sekä Ilari Nummen Sinun lävitsesi maailma -näyttämöteoksen ensi-ilta. Tilaisuuteen on vapaa pääsy.
  • Helsingin kirjamessujen (25.–28.10.) teemamaa on Yhdysvallat. Nelipäiväiset messut uudistuvat tänä vuonna monella tavoin, ensimmäisiä askelia ovat ohjelmalavojen nimien muutokset. Kirjailijaliiton lavaohjelmassa keskustellaan lauantaina 27.10. muun muassa kirjailijoiden taloudellisesta tilanteesta, kirjailijoiden suhteesta omaan aiempaan tuotantoonsa ja kysytään, mistä kirjailijat vaikenevat. Suomen Kirjailijaliitto on mukana messuilla myös omalla osastollaan 6g90, lämpimästi tervetuloa!
  • Kuutamourakka on musiikkia ja runoutta yhdistelevä tapahtumasarja, joka rakentuu Mirkka Rekolan (1931–2014) runouden ympärille. 30.10.–1.11. Helsingissä järjestettävä festivaali koostuu kahdesta konsertista, keskustelutilaisuudesta ja runousaamiaisesta.
  • Lastenkirja- ja sanataidefestivaali Kirjalitta järjestetään Tampereella 5.–11.11.  Festivaali tarjoilee viikon verran ohjelmaa lastenkirjallisuuden ja sanataiteen ympäriltä: näyttelyitä, työpajoja ja esityksiä kaikenikäisille. Tänä vuonna ohjelmassa nostetaan esiin erityisesti luontoa, eläimiä ja ympäristönsuojelua.