Suunta-palkinto Paavo J. Heinoselle

Suomen Kirjailijaliitto myöntää vuoden 2022 Suunta-palkinnon oululaiselle kirjallisuustoimija Paavo J. Heinoselle. Heinonen on ääni pohjoisesta ja kulttuurin esitaistelija viimeiseen puolipisteeseen saakka. Hän on kulttuurilehti Kaltion päätoimittaja, Oulun Taiteiden yö ry:n toiminnanjohtaja sekä oululaisen kirjallisen kokonaiskuvan näkyvimpiä hahmoja.

Päättyneenä kesänä Heinonen järjesti James Joycen Odysseus-teoksen 100-vuotisjuhlan kunniaksi ääneenluentatilaisuuden, jossa tuo 1900-luvun kirjallisuuden kivijalka luettiin ääneen Oulun Pikisaaressa. Tapahtuma on vain yksi merkki Heinosen loputtomasta idearikkaudesta, uurastuksesta ja kaikinpuolisesta tarmosta, jota hän käyttää tehdäkseen kotikaupungistaan paremman paikan elää kaikille, jotka rakastavat kirjallisuutta.

Suunta-palkinto on Suomen Kirjailijaliiton vuosittain jakama palkinto henkilölle tai toimijalle, joka on erityisellä tavalla edistänyt kirjallisuutta ja kirjallisuuden harrastamista omalla paikkakunnallaan. Palkintona on 1000 € ja kompassi. Palkinto jaettiin Uusi kirjallisuusfestivaali -tapahtuman yhteydessä 10.9.2022 Oulussa.