Suunta-palkinto 2020 kirjallisuusyhdistys Kirja-Varkaus ry:lle

Sirpa Kähkönen ojensi kukat yhdistyksen puheenjohtaja Marketta Takulle.

Suomen Kirjailijaliiton Suunta-palkinto 2020 on myönnetty Varkaudessa toimivalle Kirja-Varkaus ry:lle. Palkinto jaetaan vuosittain tapahtumalle tai henkilölle, joka on erityisellä tavalla edistänyt kirjallisuutta ja kirjallisuuden harrastamista omalla paikkakunnallaan. Palkinto on suuruudeltaan 1 000 € ja kompassi.

Vuonna 1969 perustettu Kirja-Varkaus on vahva kirjallisuuden edistäjä ja tunnetuksi tekijä. Yhdistys on ilahduttanut aktiivisella ja energisellä toiminnallaan Varkauden ja sen ympäristön asukkaita jo yli 50 vuoden ajan ja ollut läpi historiansa merkittävä paikallinen toimija.

Yhdistys toimii vahvana linkkinä kirjailijan ja lukijan välillä. Lukupiirit ja kuukausittaiset kirjallisuusillat kirjailijavieraineen ovat yhdistyksen keskeistä toimintaa. Lisäksi yhdistyksen toimintaan on kuulunut viime vuosina mm. keskustelutilaisuuksia ja luovan kirjoittamisen kursseja. Yhdistys tekee myös aktiivisesti yhteistyötä muiden paikallisten toimijoiden, kuten Varkauden kirjaston, Varkauden museoiden, Taidekeskus Väinölän sekä lastenfestivaali Vekara-Varkauden kanssa. Tämä yhteistyö on tuottanut monia kauaskantoisia ja hedelmällisiä hetkiä, myös aivan uusille kuulijoille.

”Paikalliset kirjallisuusyhdistykset huolehtivat suomalaisen kulttuurin monimuotoisuudesta. Osallisuuden tunne syntyy kulttuuritapahtumissa, ja osallisuus puolestaan synnyttää hyvää ja viisasta kansalaisuutta. Sillä tavoin kirjallisuusyhdistykset ovat tärkeä osa suomalaista kansalaisyhteiskuntaa”, Kirjailijaliiton puheenjohtaja Sirpa Kähkönen summaa.

”Olemme äärimmäisen iloisia, että paikallinen työmme on huomioitu myös valtakunnallisesti”, toteaa Kirja-Varkauden puheenjohtaja Marketta Takku. ”Tänä aikana ei voi olla korostamatta liikaa kirjan ja lukemisen merkitystä osana meille niin tärkeää hyvinvointia.”

Palkinto jaettiin Kirja-Varkauden järjestämässä kirjallisuusillassa Varkauden kirjaston auditoriossa keskiviikkona 11.11.2020. Palkinnon vastaanotti Kirja-Varkaus ry:n puheenjohtaja Marketta Takku, palkinnon jakoi Suomen Kirjailijaliiton puheenjohtaja Sirpa Kähkönen.